به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، هومن قصری در کنفرانس یک روزه بانک خون های بیمارستانی استان در بیمارستان بعثت سنندج با بیان اینکه معاونت درمان استان به دنبال استفاده محافظه کارانه از فرآورده های خونی مبتنی بر علوم روز درمان است افزود: تزریق فرآورده‌های خونی سالم از طریق ارتقا کیفی زنجیره های نظام مراقبت از خون، ارائه مشاوره و آموزش های مناسب به پزشکان تجویز کننده خون برای استفاده بهینه و بجا از فرآورده های خونی، از سیاست های معاونت درمان و به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به تعرفه‌گذاری خدمات سازمان انتقال خون ایران، این امر را از ضروریات نظام درمان خواند و اضافه کرد: بدیهی است که اهدای خون همواره رایگان و با تاکید بر حفظ تمامی جوانب انسانی، حقوقی و درمانی صورت می گیرد اما در عین حال قرار دادن تعرفه های قانونی برای استفاده از فرآورده هایی که تولید آنها هزینه بر است بسیار ضرورت داشت تا از این طریق بتوان زمینه رشد کیفی و توسعه علوم مرتبط با استفاده از آنها را در کشور فراهم کرد.
قصری با بیان اینکه انتقال خون در ایران سابقه درخشانی دارد بیان کرد: تاسیس سازمان انتقال خون خود یک نقطه عطف در تاریخ پزشکی ایران است و پس از 43 سال از تاسیس این سازمان، طرح تعرفه گذاری خدمات انتقال خون نوید دهنده مدیریت مطلوب تر خون بیمار است؛ چراکه تعبیر اعتبار بخشیدن به انتقال خون همان کاهش عوارض انتقال خون و بهینه سازی مصرف آن در بیمارستان ها است که اکنون مسیر هموارتری برای تحقق آن فراهم شده است .
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اهداکنندگان خون را سرمایه ای ارزشمند خواند که حامل پیام مهربانی و عطوفت در جامعه هستند و افزود: تحقق تکریم اهداکنندگان خون که بدون هیچ چشمداشتی با نظام بهداشت و درمان در تمامی ساعات شبانه روز همراهی می کنند در سایه امانت‌داری، رعایت استانداردها و مصرف درست و بهینه فرآورده‌های خونی میسر است.
قصری اعتبار بخشی و انجام ممیزی های مختلف را در مراکز درمانی نوعی ارزشیابی سیستماتیک عنوان کرد و گفت: نباید تصور کرد که ممیزی مراکز درمانی به منظور یافتن عیوب و خطاها برای تنبیه و به چالش کشیدن منابع انسانی است؛ چراکه بیمارستان‌های استان باید بر اساس سیستم اعتباربخشی رتبه‌بندی شوند تا زمینه برای ارتقا و رقابت سالم درون بخشی برای خدمت رسانی بهتر به بیماران فراهم شود.
او با اشاره به اینکه آرزوی همه کادر بهداشت و درمان استان، وقوع کمترین میزان اشتباهات است ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان تجارب خوبی را در ارتقای مراکز درمانی خود اندوخته است.
وی با بیان اینکه اکنون اعتباربخشی مراکز درمانی استان به شیوه اثربخش تری انجام می شود اضافه کرد: از تمرکز بیشتر بر مستندسازی فاصله گرفته ایم و اکنون بالین بیمار سهم بیشتر توجه مجموعه معاونت درمان را از آن خود کرده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خطاهای محتمل در فرآیند های طب انتقال خون نیز اشاره کرد و گفت: اکنون که اعتبار بخشی نگاه ویژه ای به طب انتقال خون دارد و نقش انتقال خون پر رنگ تر از گذشته شده است هیچ خطایی ولو غیرعمد پذیرفته نیست.
قصری ادامه داد: اهداف اصلی ما اتخاذ روش‌های ایمن در مراحل تامین، نگهداری و جابجایی خون و فرآورده‌های خونی، صیانت از فرآورده‌های خونی از زمان تامین تا مصرف خون و مدیریت و برنامه‌ریزی کمیته طب انتقال خون در بیمارستان‌ها است.
وی اجرای طرح های مدیریت خون بیمار و اهدای خون اتولوگ را با محوریت معاونت درمان از برنامه های آتی برشمرد و تاکید کرد: برای ارتقا استانداردها وعمق بخشیدن به آنها تلاش خود را به کار می گیریم.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 695601
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.