به گزارش خبرنگار ایرنا احمد زکریایی نژاد شامگاه یکشنبه نخستین کار گروه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان که در سالن جلسات فرماندار بانه برگزار شد افزود: هنگ مرزی باید در مرزها نظارت کامل داشته باشد و اجازه ندهند که گندم خارجی وارد چرخه سیستم تولید ما شود.
وی خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی مسئول خرید گندم کشاورزان است و باید افرادی را که تاکنون در سامانه ثبت نام نکردند، ثبت نام کنند و خرید گندم از طریق سامانه ها شهرستان انجام شود.
زکریایی نژاد تاکید کرد: باید کشاورزان گندم تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل دهند و از مراکز دولتی بویژه مراکز نزدیک آموزشی برای بحث دپوی گندم استفاده کنند.
وی مهمترین مسله در بحث خرید گندم را نبود اینترنت دانست و افزود: انتظار داریم مخابرات زمینه را برای فعالیت سامانه های خرید فراهم کند و همچنین در مراکز خرید از باسکول های استاندارد استفاده شود.
وی گفت: گندم تولید استان کردستان جزء گندم های پاک و با کیفیت است اما در بعضی موارد به دلایل مختلف به گندم تولید شده آسیب وارد می شود، که باید پیشگیری شود.
**امسال تولید گندم بیش از 40 درصد کاهش داشته است
در ادامه این جلسه رئیس سازمان نظام صنفی استان گفت: با توجه به سرمازدگی و کاهش بارندگی و سن زدگی، شاهد کاهش تولید 40 درصدی گندم در استان کردستان بوده ایم.
عبدالله فرجی افزود: با کاهش تولید گندم در استان، کشاورزان متضرر شدند که باید این ضررها برای کشاورزان جبران شود.
وی با اشاره به محدود بودن کشت گندم در بانه خاطر نشان کرد: بانه با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد به عنوان قطب تولید گندم شناخته نشده و محصول گندم در میزان محدود کشت می شود.
فرجی اضافه کرد: باید فعالیت کومباین ها با نظارت جهاد کشاورزی انجام شود با توجه به اینکه در کومباین ها هنگام برداشت ریزش به وجود می آورند و عملا بخشی از گندم تولید شده از این راه هدر می رود.
وی گفت: قیمت گندم باید عادلانه باشد و بر هزینه حمل و نقل گندم نظارت شود و همچنین از بذرهای مناسب برای کشت استفاده شود.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده:
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.