به گزارش ایرنا، آرش رخزادی روز شنبه در نخستین جلسه کمیته تخصصی حقوق شهروندی در سال جاری با اشاره به اینکه معضل دست فروشی یکی از معضلات اجتماعی شهری است که در اکثر شهرهای کشور وجود دارد افزود: پدیده ناهمگون دست فروشی ریشه در عوامل مختلفی دارد.
وی حل معضل دست فروشی را دغدغه جدی شهرداری سنندج دانست و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج نقطه در شهر سنندج برای تعیین مکان دست فروشان و ساعت دست فروشی تعریف شده است و قرار است این طرح اجرایی شود.
وی ادامه داد: هم اکنون شهرداری آماده اجرای این طرح است و در راستای اجرایی شدن این طرح نیازمند همکاری و مشارکت فرمانداری، اصناف و نیروی انتظامی و سایر ادارات ذیربط است.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون (55) شهرداری ها رفع سد معبر خیابان ها یکی از وظایف شهرداری است افزود: شهرداری ها معتقد به حذف دست فروشان نیستند بلکه معتقد به ساماندهی آنها هستند در همین راستا ساماندهی معضل دست فروشی در دستور کار جدی شهرداری قرار گرفته است.
رخزادی با اشاره به اینکه حدود 30 سال است شهر سنندج با معضل اجتماعی دست فروشی دست به گریبان است و هم اکنون حدود 52 درصد سطح شهر سنندج را نیز سکونتگاه های غیر رسمی تشکیل داده است گفت: این آمار رقم بالایی است و بی ترید منجر به ایجاد مشاغل کاذب و گسترش معضل دست فروشی در شهر می شود.
وی بیشترین تجمع دست فروشان سنندج را مربوط به خیابان های انقلاب، طالقانی و فردوسی دانست و افزود: تعیین محلات و ساعت فعالیت دست فروشان در شهر سنندج می تواند برخی از معضلات دست فروشی در شهر را کاهش دهد.
سرپرست پلی کلینیک تامین اجتماعی استان کردستان نیز در این نشست ساماندهی دست فروشان شهر سنندج را نیازمند برنامه ریزی جامع و منسجم دانست و گفت: ساماندهی دست فروشان و تعریف مکان های امن و مناسب برای آنها تا حدودی می تواند این معضل اجتماعی را کاهش دهد.
صبا رامین فر با اشاره به اینکه معضل دست فروشی معلول است و دلایل متعددی در شهرها بروز می کند افزود: معضل دست فروشی پدیده ناهمگون و ناهنجاری است که سیمای شهر را زشت جلوه می دهد و می تواند منشاء جرایم اجتماعی نیز باشد.
وی با بیان اینکه معضل اجتماعی دست فروشی می تواند در اقتصاد جامعه تاثیرگذار یا بدون تاثیر باشد ادامه داد: کشورهای توسعه یافته این تهدید را به فرصت تبدیل کرده اند.
وی هویت بخشی به افراد و مشاغل، اعمال قوانین و مقرارات برای دست فروش ها و نیز نظارت بر آنها می تواند تا حدودی از بی نظمی شهر بکاهد و از بسیاری آسیب ها پیشگیری کند.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.