به گزارش خبرنگار ایرنا جعفر عبدالله پور شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد بحران بانه که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد بیماری سوختی بلوط را بیماری خطرناکی خواند و افزود: استرسی که آتش به جنگل وارد می کند در آینده باعث معضلات زیادی در بحث بیمارها و مشکلات دیگری برای جنگل می شود.
سوختگی شاه بلوط یکی از بیماری‌ های قارچی درختان است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار از سال 85 تا سال 95 نقاط بحرانی شناسایی شده که بیشتر آتش سوزی ها در چند سال اخیر در اطراف شهر بانه اتفاق افتاده که نشان از عمدی بودن آتش سوزی ها است.
وی ادامه داد: کوه آربابا 53 مورد، روستای کریم آباد 29 مورد، کوه دوزین 28 مورد، روستای سبدلو 28 مورد، کوه جنیره 27 مورد، سلیمان بگ 27 مورد، قوری چای 24 مورد، چی چوران 23 مورد، کوپیچ علیا و رشید قلعه هر کدام با 20 مورد به عنوان نقاط بحرانی بانه شناسایی شدند.
وی با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی بخش های شهرستان گفت: روستای سورین، عباس آباد، سیرانبند، بخشی از نوار مرزی، روستای پیرغنی، بوئین سفلی و علیا در بخش ننور جزء مناطق بحرانی هستند.
وی ادامه داد: در بخش آرمرده روستای کوخ شیخ الاسلام، کانی گوز، کوچر، شهر آرمرده و بخشی از نوار مرزی جز نقاط بحرانی این بخش هستند و در بخش نمشیر روستاهای کوخان، بیلو، سیاحومه، زرواو، سیوچ، ابولحسن، ویسک و شهر کانی سور از نقاط بحرانی این بخش هستند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی بانه با بیان اینکه آتش سوزی زمان مشخصی ندارد، اظهار کرد: برای مهار آتش سوزی ها با شرکتی پیمانکار قرارداد منعقد شده و نیروهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در مواقع بحران وارد عمل می شوند.
عبدالله پور اظهار کرد: سال گذشته کارکنان اداره منابع طبیعی 271 نفر روز در آتش سوزی ها شرکت کردند.
وی با نامشخص خواندن زمان آتش سوزی ها افزود: سال گذشته چهارم آذر، 6 مورد و پنجم آذر 9 مورد آتش سوزی اتفاق افتاد که با توجه به زمان نامشخص آتش سوزی ها ضروری است ادارات شهرستان در این زمینه همکاری جدی داشته باشند.
وی اساس توسعه پایدار را حفاظت از منابع طبیعی دانست و اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته دنیا به سمت توسعه پایدار حرکت می کنند که پایه و اساس توسعه پایدار حفظ منابع طبیعی است و درصورت حفظ منابع طبیعی، دسترسی به توسعه پایدار هموار می شود.
عبدالله پور گفت: سال گذشته برای نخستین بار از یک خودرو مخصوص دارای تانکر آب و موتور آب استفاده شد.
در ادامه این جلسه رئیس جهاد کشاورزی بانه گفت: آتش سوزی در تمام دنیا اتفاق می افتد و حتی در کشورهای توسعه یافته هم آتش سوزی در جنگل ها اتفاق می افتد.
کریم شریفی افزود: آدر برخی مواقع آتش سوزی برای تجدید حیات برخی از گونه های گیاهی ضروری است و تا زمانی که آتش سوزی اتفاق نیافتد بذر این درختان سبز نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: گونه های درختی بویژه بلوط که در جنگل های زاگرس قرار دارند نسبت به آتش سوزی مقاوم هستند به همین دلیل با وجود آتش سوزی های فراوان جنگل های زاگرس همچنان سبز و پابرجا است.
شریفی افزود: آتش سوزی سبب از بین رفتن زیستگاه جانوران، آلودگی هوا، از بین رفتن درختان بویژه درختان مسن می شود با توجه به اینکه درختان بخش آرمرده مسن هستند آتش سوزی ها باعث از بین رفتن بخش زیادی جنگل های این منطقه شده است.
وی نخستین کار برای مهار آتش سوزی ها را حضور به موقع در محل آتش سوزی عنوان کرد و گفت: با حضور به موقع در محل آتش سوزی از سرایت آتش سوزی جلوگیری می شود و آتش راحت تر خاموش می شود.
وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد آتش سوزی ها عمدی است تاکید کرد: به جرات می توانم بگویم که آتش سوزی به طور طبیعی نداریم و آتش سوزی طبیعی به ندرت اتفاق می افتد.
شریفی اضافه کرد: آتش سوزی های عمدی گاهی ناشی از بی احتیاطی رهگذران است و تعدادی از آتش سوزی ها توسط افراد سودجو و فرصت طلب انجام می شود.
رئیس جهاد کشاورزی بانه گفت: ثابت کردن آتش سوزی های عمدی توسط افراد فرصت طلب مشکل است اما توجه به ماده 45 قانون بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور آتش زدن کاه و کلوش و بقایای مزارع بدون نظارت و مجوز منابع طبیعی ممنوع است و فرد خاطی به حبس محکوم می شود.
**امسال آمار آتش سوزی ها بیشتر می شود
در ادامه این جلسه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بانه گفت: پیش بینی می شود امسال آمار آتش سوزی نسبت به سنوات قبل بیشتر شود و به همین خاطر در بحث مهار آتش سوزی ها بنا داریم که بحث پیشگیری را پی گیری می کنیم.
عثمان صالح زاده به اقدامات انجام شده در بحث پیشگیری از اطفای حریق اشاره کرد و افزود: کشیک اطفای حریق که شامل سه نفر از کارکنان اداره منابع طبیعی است فعال شده و قرار دادی با یک شرکت منعقد شده که سال قبل هم در این مسیر ما را همراهی کرده است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تجهیزاتی که از سال های قبل همچنان باقی مانده تجهیزات دیگری تهیه شده است.
صالح زاده افزود: شماره 1504 شماره سامانه منابع طبیعی است که از نیروی های هنگ مرزی و نیروهای نظامی درخواست می کنیم در صورت وقوع آتش سوزی با این شماره اطلاع رسانی کنند و تا جایی که امکان دارد نیروهای خود را برای اطفای حریق آماده کنند.
وی اظهار کرد: در سال های قبل فرمانداری، بخشداری، هلال احمر، انجمن های مردمی بویژه انجمن پاژین, شهرداری ها و دهیاری ها همکاری خوبی با منابع طبیعی در بحث آتش سوزی های داشتند که انتظار داریم امسال هم در این زمینه با ما همکاری لازم را داشته باشند.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.