به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، کاوه حسنی افزود: در سال آینده اتحادیه شرکت های تعاونی تولید، زیر چتر حمایتی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان، به صورت مستقیم از توت فرنگی کاران کردستانی حمایت می کند.
وی در خصوص زنجیره پیش بینی شده برای اجرایی کردن این طرح اظهار کرد: زنجیره تولید محصول توت فرنگی در استان شامل سه حلقه تعاونی تولید با 2 کارگاه تولید ظروف و کارتن بسته بندی به عنوان سرحلقه، شرکت تعاونی توت فرنگی کاران سراب قامیش با 120 عضو و حلقه سوم به عنوان بازار فروش محصول، تشکیل و تئوریزه شده است.
وی با بیان اینکه در این زنجیره، صندوق حمایت از بخش کشاورزی به عنوان خط اعتباری آن در طول سال اعتبار مورد نیاز پروژه را تامین می کند افزود: 20 درصد از اعتبار صندوق در بخش خرید مواد اولیه کارخانه تولید ظروف و کارتُن بسته بندی هزینه و 80 درصد مابقی نیز صرف خرید مستقیم محصول توت فرنگی از کشاورزان در محل باغ ها می شود.
حسنی اضافه کرد: از اعتبارات داخلی تعاونی هم در حلقه دوم برای برگزاری کارگاه های آموزشی، تامین و توزیع انواع نهاده های کشاورزی مورد نیاز توت فرنگی کاران و بازدید میدانی از باغات توت فرنگی توسط کارشناسان اتحادیه، شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری های احتمالی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی تولید استان کردستان ادامه داد: در حلقه سوم، تولید و توزیع ظروف بسته بندی و کارتون های بسته بندی زیر قیمت بازار و در نهایت خرید محصول توت فرنگی در محل مزارع با پرداخت نقدی و هدایت به بازار مصرف از برنامه های پیش بینی شده در زنجیره است.
حسنی هدف از ایجاد این زنجیره را کاهش قیمت تمام شده تولید محصول توت فرنگی برای کشاورزان عنوان کرد و افزود: تولید محصول سالم و با کیفیت و به دنبال آن سودآوری بالا برای کشاورزان از اهداف اصلی زنجیره است.
وی خرید به صورت نقدی و در مزرعه را به سود کشاورزان دانست و اضافه کرد: کاهش تردد کشاورزان و عدم حمل محصول به میدان های تره بار، صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل و عدم سرگردانی در میدان های میوه و تره بار، از جمله مزایای این طرح است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی تولید استان کردستان، وظیفه شرکت های تعاونی تولید توت فرنگی را هم جمع آوری، بارگیری و ارسال محصول تولید شده به بازار عنوان کرد و گفت: بازار توت فرنگی شامل 2 مقوله اصلی، شامل تازه خوری و بازاری است که وارد بحث فراوری و تولید کنساتره محصول می شود.
حسنی ادامه داد: پرداخت ها در بازار دوم یعنی بحث فراوری به شیوه دوره ای بوده و به علت کمبود اعتبارات نتوانستیم ورود پیدا کنیم اما در بحث بازار تازه خوری، موفقیت های خوبی را بدست آورده ایم.
هم اکنون 13 هزار بهره بردار توت فرنگی کار در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
استان کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور به شمار می آید.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.