عطاءالله شاکریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، طرز تفکر، عقاید و تمایلات زوجین را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بهترین زمان برای ازدواج زمانی است که فرد به رشد عاطفی، بلوغ فکری و اجتماعی رسیده است و این ویژگی ها ارتباطی با سن افراد ندارد.
وی اظهار کرد: قبل از ورود به زندگی زناشویی بویژه در دوران نامزدی، زوجین باید در موضوعات مهم زندگی توافق نظر داشته باشند.
وی ادامه داد: نگرش های زن و مرد، اعتقادات مذهبی و طرز تفکر درباره امور جنسی نکته قابل توجهی است که پس از ازدواج ادامه می یابد و می تواند منجر به اختلافات عدیده شود و دیگر مسائل زندگی را نیز تحت الشعاع قرار دهد.
وی گفت: تعهد طرفین نسبت به ازدواج، ارزش های مشترک که اعتماد و احساس احترام متقابل را تقویت می کند و زمینه مشترکی برای رفع اختلافات می شود در استحکام خانواده تاثیرگذار است.
مشاور خانواده بهزیستی استان با اشاره به جنبه های مثبت و روانی یک ازدواج موفق اظهار کرد: در ازدواج موفق زوجین به ارزش ها و اصول همدیگر از صمیم قلب احترام می گذارند، علایق متقابل دارند، نسبت به یکدیگر احساس تعهد می کنند و با همدیگر همکاری دارند.
شاکریان افزود: احترام و اعتماد زوجین نسبت به همدیگر، حمایت متقابل، لذت مشترک از سرگرمی های هم و داشتن علایق مشترک، گذشت و چشم پوشی از اشتباهات، توقعات معقول و متناسب با شرایط و ظرفیت همدیگر از ویژگی های یک ازدواج موفق است که زمینه رشد و پیشرفت زوجین را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: در یک ازدواج موفق و مثبت مسئولیت پذیری و حداکثر تلاش برای تامین رفاه خانواده صورت می گیرد.
وی مهم ترین پیامد ازدواج موفق را پایداری رابطه و روابط خوب برشمرد و گفت: در ازدواج موفق وقتی مشکلاتی پدیدار شد رابطه به هم نمی خورد و زندگی از هم نمی پاشد، در ازدواج موفق زوجین با صفاتی صادقانه، باز و خوب از نظر کلامی و غیر کلامی همدیگر را توصیف می کنند.
وی قدرت پذیرش خود و طرف مقابل با تمام نقاط ضعف و قوت، سهیم کردن عواطف و احساسات متقابل و قدردانی از یکدیگر را از پیامد های ازدواج خوب بیان کرد.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که ازدواج هم از نظر جسمی سبب سلامت و افزایش طول عمر می شود و خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد و هم از نظر روانی نیز احتمال اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.
شاکریان افزود: مطالعات در زمینه ازدواج بیانگر آن است که ازدواج ناموفق زوجین دچار استرس زیاد می شوند و زمینه ابتلاء به بسیاری بیماری ها مانند افزایش فشار خون، احتمال حمله قلبی یا مغزی، احتمال ابتلاء به دیابت را در افراد افزایش می دهد.
به گفته وی، ازدواج موفق موجب تقویت ایمنی بدن، کنترل و کاهش هورمون های ناشی از استرس می شود و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
وی اظهار کرد: ازدواج خوب و شاد، مقاومت فرد را نسبت به عفونت افزایش و خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری قلبی و انواع دیگر بیماری ها را کاهش می دهد، همچنین افراد متاهل به اضطراب، افسردگی، استرس های بعد از حادثه و انواع فوبیا و ترس کمتر مبتلا می شوند.
وی افزود: در ازدواج موفق زنان متاهل بیش از دختران مجرد به سلامت خود اهمیت می دهند رضایتمندی و خشنودی زنان متاهل سبب بهبود سلامت بهبود سبک زندگی و کاهش مشکلات عاطفی زنان می شود.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.