به گزارش ایرنا، نهمین ماه قمری با عنوان ماه رمضان بخاطر احکام و شرایط خاصی که خداوند در این ماه بر مسلمانان واجب کرده و اعتقاد مسلمانان بر اینکه گناهان آنان با به جا آوردن این فرایض در این ماه از طرف خداوند سوزانده و پاک می شود نزد مسلمانان دارای جایگاه خاصی است.
برای یافتن علت و ماهیت واقعی ایجاد چنین ماهی باید جایگاه، شرایط، موقعیت و تاثیرات این ماه در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
موارد بسیاری این ماه را از سایر ماه های دیگر سال متمایز کرده است که از بارزترین آنها می توان به ممانعت فرد روزه دار در این ماه از خوردن و آشامیدن اشاره کرد.
اگر بخواهیم با نگاهی عمیق تر به بحث هدف از نهی فرد روزه دار از خوردن و آشامیدن در این ماه بپردازیم باید جامعه را از نظر اقتصادی به چند دسته مختلف تقسیم کرد که از رایج ترین این تقسیمات، تقسیم به 2 دسته ثروتمند و فقیر است.
ثروتمندان کسانی هستند که در ماه رمضان با روزه گرفتن در پاسخ این سوال که فقر بهتر است یا ثروت، سر بندگی در پیشگاه خداوند فرود می آورند و در جواب می گویند فقری که در آن به وجود خداوند ایمان آورده شود هزار مرتبه والا و باارزش تر از ثروتی است که در آن از وجود خداوند بی خبر باشید.
قشر فقیر جامعه نیز آن دسته ای هستند که با آمدن ماه رمضان و دیدن مساوی بودن خود در انجام تمامی اعمال این ماه با ثروتمندان، می بینند که خداوند انسان ها را برابر آفریده به این نتیجه می رسند کسی که از نظر مالی فقیر محسوب می شود با عمل به دستورات خداوند و درک آن در واقع ثروتمند محسوب می شود.
با کنکاش در زوایای مختلف ماه مبارک رمضان به ویژه در بعد اجتماعی این ماه پی خواهیم برد که باید دیدمان را نسبت به ثروت های مادی تغییر و به فکر کسب ثروت های معنوی برای آرامش روح خود باشیم.
توجه به بعد معنوی انسان بودن، تقویت آستانه صبر و بردباری و مهمان خداوند بودن از بزرگترین برکات این ماه است که خداوند نسیب امت محمد(ص) کرده است.
7349/6108
یادداشت: ژاله گرگانی/** انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.