اقبال شاه نظری روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه کردستان به مناسبت هفته صرفه جویی آب افزود: از این مقدار بیش از 92 درصد در بخش کشاورزی، هفت درصد برای شرب و یک درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون 34 طرح سد مخزنی در استان در حال بهره برداری، ساخت و مطالعه بوده که 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.
وی اظهار کرد: هزینه بالای تولید آب به علت وضعیت توپوگرافی استان و عدم رعایت مصرف بهینه آب به خصوص در بخش کشاورزی از مهمترین چالش های بخش آب کردستان است.
اقبال شانظری افزود: عدم وجود برنامه ریزی منسجم در گذشته در مبحث ورود به صنعت و صنایع وابسته به کشاورزی، عدم توجه به افزایش بهره وری آب در استان و عدم توجه به بهبود وضعیت کیفی منابع آب از دیگر چالش های این بخش است.
وی اضافه کرد: واقع شدن دشت های وسیع مانند دشت دهگلان و قروه در بخش شرقی استان و قرار گرفتن منابع آبی در قسمت غربی استان و دشواری شرایط انتقال آب از دیگر مشکلات این بخش است.
وی اظهار کرد: در حالی که در بسیاری از دشت های این منطقه مقدار ورودی آب بسیار کمتر از خروجی آن بوده (دارای بیلان منفی)، در نیمه غربی استان بخشی از آب رودخانه ها به مناطق مرزی و استان های همجوار سرریز می شوند.

** نصب 2500 کنتور هوشمند و انسداد 1200 حلقه چاه غیرمجاز
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: هم اکنون در مجموع سه هزار و 235 حلقه چاه در استان دارای پروانه بهره برداری بوده که از این تعداد، 2 هزار 500 حلقه چاه دارای کنتور هوشمند هستند.
اقبال شاه نظری افزود: از این تعداد ، 294 کنتور هوشمند در سال 1395 نصب شده که 210 کنتور بر روی چاه های کشاورزی و 84 کنتور نیز بر روی چاه های صنعتی نصب شده است.
وی در خصوص انسداد یک هزار و 200 حلقه چاه آب غیرمجاز نیز اضافه کرد: در سال 1395 در مجموع 289 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که حجم برگشتی آب این چاه ها در مجموع 3.5 میلیون مترمکعب بوده است.
وی اظهار کرد: سال گذشته 104 حلقه چاه غیرمجاز و 139 موتور تلمبه غیرمجاز شناسایی شده و پنج دستگاه حفاری غیر مجاز توقیف شده است.
استان کردستان با میزان بارندگی سالانه 540 میلیمتر (2برابر میانگین کشوری) و 4.3 میلیارد متر مکعب حجم منابع آب سطحی در سه دشت بزرگ استان شامل دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی جزء دشت های ممنوعه است.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
این استان دارای هشت دشت وسیع به مساحت یک هزار و 627 کیومترمربع مساحت بوده که بیلان منفی و کسری ذخایر آبی آن معادل 722 میلیون مترمکعب آب است.
یکم تا هفتم تیر ماه به نام هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/ **انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.