به گزارش خبرنگار ایرنا اسحاق ابراهیمی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه با بیان اینکه ستاد دیه استان نیز یک میلیارد ریال کمک بلاعوض برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در سه ماهه اول امسال اختصاص داد افزود: سهم رضایت شاکیان هم از این مقدار بدهی، حدود هفت میلیارد ریال بوده است.
وی به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان در سال 95 اشاره و اظهار کرد: ستاد دیه استان با کمک مردم در سال گذشته 220 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد کردستان را با مبلغ بدهی 128 میلیارد و 500 میلیون ریال آزاد کرد.
او اضافه کرد: شاکیان نیز در سال گذشته 52 میلیارد ریال از بدهی زندانیان جرائم غیرعمد را بخشیدند که 47 درصد از بدهی آنان را شامل می شد.
ابراهیمی به کاهش 10،8 درصدی آمار کمک های مردمی در سال 96 نسبت با سال گذشته اشاره کرد و افزود: کمک های مردمی در سال گذشته، هفت میلیارد و 193 میلیون و 400 هزار ریال بود در حالیکه این رقم در سه ماهه اول سال جاری، 6 میلیارد و 632 میلیون و 12 هزار ریال بوده است.
مدیرکل زندان های استان کردستان مشکلات معیشتی مردم را دلیل کاهش این کمک ها عنوان کرد و گفت: هم اکنون 300 نفر زندانی جرائم غیرعمد در زندان های استان حبس هستند که برای آزادی آنان، 230 میلیارد ریال نیاز است.

** سال گذشته مبلغ هفت میلیارد و 900 میلیون ریال وام خود اشتغالی به زندانیان آزاد شده پرداخت شد
ابراهیمی با بیان اینکه سال گذشته 100 درصد اعتبارات وام خود اشتغالی به زندانیان جذب شد افزود: در این مدت، هفت میلیارد و 900 میلیون ریال، وام خود اشتغالی به زندانیان آزاد شده پرداخت شد که در کشور رتبه اول را در این بخش کسب کردیم.
وی به ناتوانی زندان های برخی استان های کشور در اختصاص اعتبارات وام خود اشتغالی به زندانیان اشاره و اظهار کرد: سه میلیارد ریال دیگر نیز از اعتبارات استان های دیگر برای پرداخت وام خود اشتغالی به زندانیان استان کردستان تخصیص داده می شود.
مدیرکل زندان های استان کردستان ادامه داد: خوداشتغالی و کسب درآمد نقش بسیار مهمی در ممانعت از بازگشت زندانیان به آسیب های اجتماعی خارج از زندان دارد.
ابراهیمی گفت: در سال گذشته، 990 نفر از زندانیان استان مشغول به کار شدند و 35 درصد از این آمار، به صورت مستمر اشتغال داشتند.

** هفت هزار و 448 نفر از زندانیان کردستان در سال 95، آموزش مهارت های فنی و حرفه ای دیدند
مدیرکل زندان های کردستان با اشاره به اینکه سال 95 بیش از سه هزار گواهینامه فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی برای زندانیان کردستان صادر شد اضافه کرد: در سال گذشته، هفت هزار و 448 نفر از زندانیان استان تحت آموزش رشته های مختلف فنی و حرفه ای قرار گرفتند.
ابراهیمی افزود: اداره کل زندان های کردستان سال گذشته در زمینه عملکرد حرفه آموزی به زندانیان، عنوان نمونه را در بین زندان های سراسر کشور کسب کرد.

** آمار ورودی زندانیان به زندان های کردستان در سال 95 نسبت به سال قبل از آن 13،7 درصد کاهش داشت
مدیرکل زندان های کردستان با بیان اینکه زندانیان جرائم مواد مخدر بیشترین آمار ورودی به زندان های استان را در سال 94 تشکیل داده اند، افزود: آمار زندانیان ورودی به زندان های استان در سال 95 نسبت به سال قبل آن، 13،7 درصد کاهش نشان می دهد.
ابراهیمی اضافه کرد: جرائم مواد مخدر با 31،6 درصد، سرقت با 21،1 درصد، جرائم علیه اشخاص 10،5 درصد و محکومیت های مالی با 10،2 درصد بیشترین آمار جرائم زندانیان سال 94 استان را تشکیل می داد.
او با بیان اینکه در کل آمار موجودی زندانیان 6 درصد کاهش یافته است گفت: بیشترین افزایش ورودی در سال 95 نسبت به سال 94، مربوط به جرائم محکومیت های مالی و حقوقی بوده که بیانگر افزایش 30 درصدی این جرائم است.

** 98 درصد از زندانیان کردستانی آقایان و 2 درصد بانوان هستند
ابراهیمی با بیان اینکه به ازای هر 100 هزار نفر از جمعیت کردستان 187 زندانی وجود دارد اضافه کرد: 98 درصد از زندانیان استان را آقایان و 2 درصد را بانوان تشکیل می دهند.
به گفته وی، میانگین آمار زندانیان کردستان نسبت به میانگین کشوری آن که 275 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است، در سطح پایین تری قرار دارد.
مدیرکل زندان های کردستان افزود: نیم درصد از کل زندانیان استان افراد زیر 18 سال، 15 درصد بین 18 تا 25 سال، 31،5 درصد بین 25 تا 32، 29 درصد بین 32 تا 39 و مابقی بالاتر از 40 سال سن هستند.
ابراهیمی به آمار 1،6 درصدی زندانیان بالای 60 سال استان اشاره و اظهار کرد: 4،8 درصد از زندانیان کردستان بی سواد، 24،8 درصد سواد ابتدایی، 44،8 درصد تحصیلات راهنمایی و متوسطه، 19 درصد دیپلم و 6،5 درصد هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

** نزدیک به 30 درصد از زندانیان استان تحت درمان متادون هستند
مدیرکل زندان های استان کردستان در ادامه به فعالیت های این سازمان در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: حدود 30 درصد از زندانیان استان تحت درمان متادون قرار دارند.
ابراهیمی، مشاوره وروان درمانی را از دیگر اقدامات سازمان زندان ها برای خدمت به زندانیان عنوان کرد و افزود: در سال گذشته پنج هزار و 136 نفر از زندانیان، مورد مشاوره روان شناسان قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه سال گذشته، 741 مورد خدمات مددکاری در سطح زندان های استان صورت گرفته است ادامه داد: 17 مددکار، 32 عنوان خدمات قضایی و اجتماعی به زندانیان ارائه می دهند.
ابراهیمی به 304 مورد کمک به خانواده های تحت پوشش انجمن های حمایت از زندانیان استان به ارزش 217 میلیون ریال در سال 95 اشاره و اظهار کرد: هم اکنون 725 خانواده تحت پوشش دائمی انجمن های حمایت از زندانیان قرار دارند.
وی، 2 هزار و 395 مترمربع کار عمرانی در سطح زندان های استان، ساخت نمازخانه در اداره کل زندان ها، زندان مرکزی سنندج و کانون اصلاح و تربیت، ساخت سالن کنفرانس و جلسات اداره کل زندان های کردستان، جذب اعتبار لازم برای ساخت زندان جدید 500 نفره بیجار را از جمله اقدامات اداره کل زندان ها در سال 95 عنوان کرد.
به گفته ابراهیمی، برگزاری 30 مسابقه کتابخوانی، چاپ 556 هزار و 778 نشریه در استان، برگزاری 20 نمایشگاه در داخل و خارج زندان توسط زندانیان و برگزاری جلسات آموزش تفسیر، روخوانی و مفاهیم قرآنی برای پنج هزار و 905 زندانی از دیگر برنامه های این اداره کل در سال 95 بوده است.
هفتم تیر سالروز شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی اولین رئیس قوه قضاییه ایران و 72 تن از یاران مظلوم ایشان است که به همین مناسبت هفته اول تیرماه را در تقویم کشورمان به عنوان گرامیداشت قوه قضاییه نام گذاری کرده اند.
هم اکنون در استان کردستان، 6 زندان،2 بازداشتگاه، یک کانون اصلاح و تربیت و یک اردوگاه حرفه آموزی مشغول ارائه خدمت به زندانیان هستند.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.