به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ اکنون که حدود یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت می گذرد، صحبت از ترکیب کابینه دولت دوازدهم در مجامع سیاسی و رسانه ای کشور، داغ تر شده است.
بدون تردید نقش وزرا و کابینه در میزان موفقیت دولت چه در سطح ملی و چه بین المللی بسیار حائز اهمیت است و در واقع رئیس جمهوری با انتخاب کابینه ای توانمند، زمینه توسعه هر چه بیشتر کشور را در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراهم می کند.
با نگاهی به دولت های گذشته می توان به تاثیر و اهمیت نقش اعضای کابینه در میزان موفقیت آنان در خدمت به مردم، رفع مشکلات و پیشبرد اهداف پی برد؛ بنابراین نقش اعضای کابینه در عملی کردن شعارها و وعده های انتخاباتی رئیس جمهوری، غیرقابل انکار است.
بدیهی است رئیس جمهوری باید در انتخاب وزرا حساسیت زیادی به خرج دهد؛ چرا که کابینه و اعضای آن به نوعی، هدایت کشتی کشور را در میان امواج توفان های سهمگین مشکلات برعهده دارند.
به طور قطع دکتر روحانی نیز باتوجه به وضعیت حال حاضر منطقه و جهان، باید به فکر تشکیل کابینه ای قدرتمند و فعال باشد، کابینه ای که انتظارات مردم را برآورده و راه را برای توسعه هرچه بیشتر ایران اسلامی هموار کند.
فعال سیاسی و عضو شورای اصلاح طلبان استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کابینه آینده باید دارای مشخصاتی عمومی و اختصاصی باشد اظهار داشت : افرادی که در کابینه آینده مشغول به فعالیت می شوند باید در حوزه کاری خود، از تخصص لازم برخوردار و از نظر علمی و سازمانی، مسلط باشند.
محمدحسین عباس آبادی، پاکدستی وزرا را از نکات مهم در گزینش آنان دانست و گفت: زمانی که مسئولی پاکدست در راس یک وزارتخانه قرار گیرد، بدون شک با فساد مبارزه خواهد کرد.
وی به فساد در سال های گذشته و به ویژه در دولت های نهم و دهم اشاره کرد و افزود: فساد به شکلی بنیادی در بسیاری از سازمان ها ریشه دار شده و شرط نابودی آن، به کارگیری مسئولان پاکدست است.
عباس آبادی به ویژگی های اختصاصی کابینه آینده پرداخت و گفت: باتوجه به اینکه حدود 50 درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و آنان نقش مهمی در انتخاب دکتر روحانی داشتند، انتظار به حق جامعه زنان است که سهم مناسبی در کابینه آینده داشته باشند.
او با بیان اینکه کابینه باید نمادی از تجربه و جوان گرایی باشد اضافه کرد: جوانان پرشور کشورمان، نقشی مهم در گرم کردن انتخابات داشتند؛ بنابراین باید از این قشر توانمند و فعال کشور در کابینه دولت آینده استفاده شود.
عضو شورای اصلاح طلبان کردستان به نوع ترکیب کابینه آینده اشاره کرد و گفت: کابینه شرکت سهامی نیست که هر جناحی سهمی در آن داشته باشد بلکه مهم، هماهنگی میان اعضا کابینه است که به طور قطع باید از یک فکر و جریان باشند.
عباس آبادی افزود: در دموکراسی های دنیا مرسوم است که جناح سیاسی پیروز در انتخابات، حق تشکیل کابینه را دارد؛ پس همفکر بودن اعضا در موفقیت کابینه بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان جناح پیروز در انتخابات ریاست جمهوری بودند، انتظار می رود کابینه آینده به طور عمده متشکل از این جریان سیاسی باشد.
او عملکرد دولت فعلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در چند حوزه مشکل وجود دارد که امیدواریم رئیس جمهوری با انتخاب افراد اصلح، این حوزه ها را ترمیم کند.
**کابینه آینده باید انعکاس انتظارات مردم در انتخابات گذشته باشد
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه مردم انتظار دارند دولت آینده کابینه ای کارآمد تشکیل دهد اظهار کرد: کابینه دولت دوازدهم باید انعکاس انتظارات مردم در انتخابات گذشته باشد.
علیرضا مرامی اضافه کرد: منظور از کابینه کارآمد، دولتی است که بتواند تورم کمتری را رقم زده، رشد اقتصادی بالاتری را حاصل و اشتغال بیشتری را ایجاد کند.
به گفته وی، کابینه آینده باید درآمدهای کشور را به گونه ای عادلانه تر، بین اقشار و مناطق جغرافیایی مختلف تقسیم کند تا شاهد توسعه یافتگی برابر در سطح کشور باشیم.
وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت دوازدهم باید تیمی کارآمد باشد ادامه داد: قوی بودن تیم سیاسی، کارآمدتربودن ستاد فرهنگی دولت جدید نسبت به دولت یازدهم و بهتر عمل کردن در مقابل آسیب های اجتماعی، باید از ویژگی های کابینه دوازدهم باشد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان به ترکیب دولت دوازدهم اشاره و اظهار کرد: رئیس جمهوری در درجه اول باید در پاسخ به انتظارات مردم، کابینه را تشکیل دهد اما در صورت وجود نیروهای کارآمد در جناح های سیاسی دیگر، از آنان نیز استفاده کند.
مرامی با اشاره به مصوبه اخیر ضد ایرانی کنگره آمریکا اظهار داشت : سیاست خارجی وارد فاز جدیدی شده است و کابینه دوازدهم باید انعکاس کلیت جامعه باشد که اصولگرایان نیز بخشی از آن محسوب می شوند.
وی عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی را موفق ارزیابی کرد و گفت: این دولت در زمینه مهار آسیب های اجتماعی موفقیتش کمتر بوده است.
مرامی کارنامه دولت فعلی را در حوزه مسائل اقتصادی نیز قابل قبول دانست و افزود: با این وجود انتظار مردم از دولت بسیار بیشتر است؛ چرا که فشار اقتصادی روی آنان زیاد است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم در بُعد سیاست داخلی و توسعه سیاسی، کمترین موفقیت را داشته است ادامه داد: ضعف های بسیار چشمگیری در حوزه عملکرد فرهنگی دولت فعلی وجود دارد که امید است در دولت دوازدهم، رفع شود.
/1484/7355/6108
خبرنگار: وریا کرمی **انتشار دهنده : اصغر رضاخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.