مسعود امینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا نقش تغذیه را در بیماران ام اس بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تغذیه مناسب یکی از فاکتورهای مهم در کنترل بیماری ام اس است.
وی مصرف غذاهای پرچرب و مصرف چربی های حیوانی، گوشت قرمز چرب و فرآورده های لبنی چرب، غذاهای بسیار شیرین، بادمجان، سوسیس و کالباس را برای بیماران ام اس مضر دانست و گفت: مصرف این غذاها در بیماران می تواند به تشدید حملات ام اس کمک کند.
وی افزود: مصرف مواد غذایی طبیعی فرایند نشده و تازه حاوی منیزیم می تواند به کاهش روند پیشرفت بیماری ام اس کمک کند.
وی اظهار کرد: بیماران ام اس باید چهار گروه غذایی شیر و لبنیات، سبزیجات، میوه، گوشت و مواد پروتئینی در برنامه غذایی خود قرار دهند.
به گفته وی، مصرف ماهی به دلیل ویتامین دی اسیدهای چرب امگا3، گوشت بوقلمون، گوشت سفید، انواع گوشت های ارگانیک که کمتر حاوی مواد نگهدارنده است مناسب است.
امینی افزود: بیماران ام اس باید از مصرف انواع غذاهای کنسرو شده، کبابی، غذاهای سرخ شده سوسیس و کالباس و غذاهای پرچرب پرهیز کنند.
وی مصرف روزانه هشت لیوان آب برای بدن را ضروری برشمرد و افزود: مصرف نوشیدنی های گرم مانند خرما، شیر سویا، دارچین و جوانه گندم در بیماران ام اس به کنترل بیماری ام اس کمک می کند.
به گفته وی،انواع نوشیدنی های کافئین دار و گاز دار برای بیماران ام اس مناسب نیست آب و آبمیوه تازه مصرف منابع کلسیم مانند شیر، ماست و دوغ برای بیماران ام اس ضروری است.
وی اظهارکرد: مصرف سبزیجات تازه و غیر کنسرو شده، مصرف میوه های نارنجی و زرد رنگ مانند زردآلو، انواع توت های تیره، شاه توت به دلیل وجود آنتی اکسیدان برای بیماران ام اس ضروری است.
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: بیماران ام اس باید روزانه 2 تا سه واحد شیر، هفت تا 11 واحد غلات و حداقل پنج واحد سبزیجات و 2 تا سه واحد گوشت و گروه پروتئین مصرف کنند.
امینی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D یکی از فاکتورهای ابتلا به بیماری ام اس است، مصرف لبنیات و اشعه نور خورشید بهترین منبع برای تامین ویتامین D است.
وی افزود: بیماران ام اس برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن از ویتامین های مکمل D استفاده کنند و روزانه 10 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه کمبود آنتی اکسیدان ها در بیماران ام اس می تواند بیماری را تشدید کند اظهار کرد: سلنیوم جزء املاح معدنی است و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند ،آجیل تازه مانند بادام زمینی حاوی مقادیری آنتی اکسیدان است.
وی مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را برای بیماران ام اس ضروری دانست و گفت: ویتامین B 12 که وظیفه حفاظت از ملین های رشته های عصبی را به عهده دارد در بیماران ام اس ضروری است.
به گفته وی ویتامین های گروه E ، ویتامین C و ویتامین A منبع خوبی برای تامین آنتی اکسیدان است.
امینی، داشتن وزن مناسب و متعادل در بیماران ام اس را مهم ارزیابی کرد و افزود: چاقی زیاد در افراد ام اس سبب التهاب و تشدید بیماری می شود.
وی بر تحرک و ورزش مناسب در بیماران ام اس تاکید کرد و گفت: ورزش برای مبتلایان به ام اس می تواند سبب بهبود عملکرد قلب و گردش خون شود و به کنترل و حفظ وزن مناسب به آنها کمک کند.
وی اظهارکرد: ورزش های هوازی مانند پیاده روی، شنا و ایروبیک برای بیماران ام اس مناسب است و با توجه به شدت و نوع بیماری ام اس یکسری ورزش های سنگین و خطرناک باید محدود شود.
وی گفت: داشتن روحیه بالا در بیماران، نگرش مثبت به زندگی و دوری از استرس می تواند به کنترل و پیشگیری بیماری ام اس کمک کند.
وی افزود: افزایش آستانه تحمل در بیماران و خانواده های آنها سبب ارتقاء بهداشت روانی بیمار می شود و در همین راستا صبور بودن، مقاوم بودن در برابر بیماری و مسئولیت پذیر بودن عامل مهمی در کنترل و پیشگیری بیماری است.
MS یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می دهد.
سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد؛ ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های نرمال از بین می روند.
در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند، میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود.
مشکلات بینایی، عدم تعادل، مشکلات گوارشی، تغییرات ناگهانی دمای بدن و خواب رفتن انگشتان، ضعف عضلانی و خستگی مفرط و گرفتگی عضلات از مهمترین علایم ام اس است.
هم اکنون تعداد 2 هزار و 246 بیمار خاص در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد حدود 907 نفر آنها را بیماران ام اس تشکیل داده است.
هم اکنون بیش از 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند و میزان آن در زنان تقریبا سه برابر مردان است.
7352/ 3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.