به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها هنگام عبور از خیابان ها و پارک های سنندج بویژه در روزهای که هوا آرام باشد، متوجه حضور مهمان های ناخوانده ای خواهی شد که وارد حفره های بینی، دهان، چشم و حتی گوش می شود.
حشرات کوچکی و معمولا کم آزار از درخت ها پایین می آیند و به آرامی پرواز می کند که هنگام پروازش با موانعی که انسان ها هستند برخورد می کند.
این حشره نیش ندارد اما با ورود به گوش و بینی موجب آزار شهروندان شده و گاهی هم با نشستن روی لباس های روشن و با لمس کردن ساده از بین رفته و لکه ای ناخوشایند بر روی لباس باقی می گذارد.
تراکم این حشره در هنگام غروب که گرمای هوا کمی ملایم تر است بیشتر بوده و در ساعات پایانی شب کم کم اثری از آن دیده نمی شود.
بسیاری از شهروندان برای مقابله با این حشره و جلوگیری از ورود آنها به خانه های خود از تورهای مخصوص و نصب آن روی درب و پنجره ها استفاده می کنند.
برخی از مراکز فروش اغذیه و بستنی نیز از افتادن این حشرات در محصول خود قبل از تحویل به مشتریان شکایت دارند و می گویند که مردم با دیدن این حشره ها در روی محصول از تحویل گرفتن آن خودداری می کنند.
برخی از شهروندان در این بین از عملکرد شهرداری ها در این خصوص ناراضی بوده و فکر می کنند اقدام آنها موثر نبوده است.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج با اشاره به اجرای عملیات مرحله دوم سمپاشی درختان سطح شهر گفت: از اسفند سال گذشته سه مرحله سمپاشی درختان در سطح شهر انجام شده است.
قانع حسینی افزود: با توجه به اهمیت نگهداری و حفظ درختان از انواع آفات و کنترل بیماری های گیاهی، درختان سطح شهر هر ساله در چند مرحله سمپاشی می شود.
وی با بیان اینکه مرحله نخست سمپاشی اواخر اسفند سال گذشته اجرا شد و پس از آن مرحله نخست بهاره در اواسط اردیبهشت امسال انجام گرفت گفت: مرحله دوم عملیات بهاره سمپاشی درختان سطح شهر نیز از اوایل خرداد ماه آغاز و به مدت یک هفته تمامی درختان شهر و داخل پارک ها سمپاشی می شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج اظهار کرد: در مرحله دوم سمپاشی بهاره از سم سیستمیک( کونفیدور) با رعایت دز پنج در هزار با صابون شست و شو دهنده (پالیزین) با دز 5.1 در هزار و با نظارت کمیته فنی فضای سبز انجام می شود.
وی افزود: با توجه به بارش های فراوان در سال جاری احتمال طغیان شته ها خیلی زیاد بود که با انجام چندین مرحله سمپاشی پدیده طغیان شته ها مهار شده است.
حسینی ابراز امیدواری کرد، امسال با انجام چندین مرحله سمپاشی علاوه بر از بین بردن شته ها توانسته باشیم رضایتمندی شهروندان را نیز فراهم کنیم.
اما کارشناسان جهاد کشاورزی بر این باور هستند که مبارزه با هر آفتی باید بر روی اصول علمی و کارشناسی باشد و هر مبارزه ای منجر به نتیجه خوب نمی شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: رعایت نشدن زمان مناسب سمپاشی از موارد مهم در ناکامی مبارزه با این آفت است چرا کە تعیین زمان شروع سم پاشی و تعداد دفعات آن باید زیر نظر یک فرد متخصص و با تجربه صورت پذیرد.
محمد غفوری افزود: تکنولوژی سمپاشی علتی دیگر است و در این مورد نیز مدیریت فضای سبز شهری از سمپاش های نامناسب بهره می گیرد کە این موضوع نیز، کارایی عملیات سمپاشی را بطور قابل توجهی کاهش می دهد.
وی اضافه کرد: رعایت تناوب مصرف سموم و مسائل زیست محیطی و سلامت شهروندان راهکاری بلند مدت برای مبارزه با این آفت است به طوری که در اثر استفاده مداوم از یک نوع سم آفت در برابر آن مقاوم شده و در نهایت پس از چند سال سم مورد استفاده قادر به کنترل آفت مورد نمی شود.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت از محیط زیست کردستان هم گفت: تاکنون گزارشی از غیرمعمول بودن وجود شته ها و پشه ها در سنندج گزارش نشده و وجود این حشرات در این فصل تا حدودی معمول است.
حیدر ویسی افزود: برخی از درختان و درخچه هایی که در پارک های سنندج کشت شده از جمله اقاقی شته خیز بوده و این گونه در پارک های این شهر وجود دارد.
وی اضافه کرد: لازم است کشت این درختان در پارک ها و فضاهای سبز کمتر کشت شود و در صورتی که میزان این حشرات به صورت انبوه باشد، اقدامات پیشگیرانه در این خصوص مورد نیاز است.
اخیرا شهرداری قطع این درختان و جایگزینی آن با درختان دیگر در آینده را آغاز کرده است. هرچند رفاه شهروندان مساله بسیار مهمی است و همه ارگان ها باید تمام تلاش خود را برای این امر به کار گیرند، اما قطع کردن درختان که سال های زیاد برای کاشت، داشت و آبیاری آنها هزینه شده نمی تواند راهکار علمی برای حل این مشکل باشد.
کاش مسئولان شهرداری قبل از اجرای هر برنامه ای، آن را به صورت تخصصی مورد مطالعه قرار دهند و از نظریات و راهکارهای علمی کارشناسان امر بهره ببرند.
3020 / 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.