خسرو ابراهیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرحله نخست اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی از 16 خرداد در شهرستان سروآباد آغاز شده است.
وی با بیان اینکه این طرح تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت، افزود: در راستای اجرای این طرح مایه کوبی بیش از 23 هزار راس دام سبک و سنگین در شهرستان سروآباد پیش بینی شده است.
مدیر دامپزشکی شهرستان سروآباد اضافه کرد: در اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی سه اکیپ دولتی و خصوصی به صورت مشارکتی حضور دارند و ابتدا واکسیناسیون کانون پرخطر این بیماری یعنی دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی را اجرا خواهند کرد.
به گفته وی، در اجرای این طرح از واکسن های تولید داخل و واکسن های وارداتی به نام برلیانت کشور هند استفاده می شود.
وی بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری را واکسیناسیون دام ها بیان کرد و گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های واگیر در دام ها است که با واکسینه کردن می توان از تلفات دام ها جلوگیری کرد.
ابراهیمی ادامه داد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های خطرناک ویروسی و واگیر در دام ها است که از علائم آن می توان به ایجاد تاول و زخم در دهان، لب، زبان و بین سم های دام و یا تلفات غیرعادی دام ها اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی مهلک با واگیری 100 درصد و تلفات تا ٢٠ درصد در دام های جوان است.
راه انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم دام آلوده با دام های سالم و همچنین راه های غیر مستقیم از قبیل وسایل و تجهیزات آلوده دامداری ها و انتقال مکانیکی از طریق انسان است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/ 3020
**خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.