به گزارش خبرنگار ایرنا، با شروع فصل تابستان و آغاز تعطیلی مدارس و فراغت جوانان و نوجوانان از تحصیل، خانواده ها و همچنین دستگاه های مختلف درصدد برنامه ریزی مناسب برای پر کردن این ایام برمی آیند.
اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان، فرصتی برای فراگیری مهارت ها و آموزش های مختلف به شمار می رود و بدون شک اگر برنامه ریزی درست برای غنی سازی این ایام انجام نشود این فرصت می تواند به تهدیدی تبدیل شده و جوانان نوجوانان ما در دام انواع آسیب ها و مشکلات بیفتند.
در جامعه امروزی و با توجه به افزایش شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی چگونگی گذران اوقات از اهمیت والایی برخوردار است و بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در سطح جامعه از عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نشات می گیرد.
نکته قابل تامل در اینجا این است که برنامه ریزی ها براساس علایق و توانایی های جوانان و نوجوانان انجام شود و به گونه ای باشد که علاوه بر شکوفایی استعدادها و توانایی های این قشر ایامی خوش برای انان رقم بزند.
متاسفانه بسیاری از خانواده ها بدون توجه به خواسته ها و سلیقه فرزندان خود و از روی اجبار، آنان را در کلاس های متعددی ثبت نام می کنند که هیچ علاقه ای به حضور در آن کلاس ها ندارند و با این کار به نحوی ایام تعطیلات را به کام آنان تلخ می کنند.
در استان کردستان دوره ها و کلاس های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هر ساله توسط دستگاه های مختلف برگزار می شود و امسال نیز برنامه ریزی های لازم برای این ایام توسط دستگاه های مختلف انجام شده است.
**پیش بینی بیش از 187 پایگاه اوقات فراغت در آموزش و پرورش کردستان
معان فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان در این رابطه می گوید: بحث اوقات فراغت یکی از دغدغه های خانواده ها و متولیان آموزش و پرورش در فصل تابستان بوده و این مدت زمان برای جوانان و نوجوانان هم فرصت و هم تهدید است.
حجت الله نریمانی افزود: تعطیلات تابستان یک فرصت است که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب می تواند برای بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان به یک تهدید تبدیل شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 187 پایگاه فعالیت تابستانی در سطح استان برای دانش اموزان دایر شد اظهار کرد: 82 هزار نفر از دانش آموزان در قالب های مختلف ورزشی، فرهنگی، قرانی، هویتی و غیره در مدارس، کانون های فرهنگی تربیتی و مجتمع ها تحت پوشش قرار گرفتند.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: امسال نیز 187 پایگاه در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی، ورزشی پیش بینی شده و در صدد هستیم که تعداد این پایگاه ها را افزایش دهیم.
وی افزود: کلاس های اوقات فراغت امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با شعار 'هر دانش آموز یک مهارت' برگزار شده و علاوه برکانون های فرهنگی، تربیتی، مدارس و مجتمع ها، هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش نیز محل برگزاری کلاس ها هستند.
به گفته وی در سال جاری دانش آموزان علاوه بر شرکت در کلاس های مختلف فرهنگی و هنری و غیره در رشته های فنی نیز مهارت کسب می کنند.
نریمانی اظهار کرد: کلاس های اوقات فراغت ما در کانون ها و مجتمع ها که 75 درصد فعالیت ها را پوشش می دهند از 15 تیر تا پایان شهریور و در مدارس از 15 تیر تا پایان مرداد خواهد بود.
**برپایی 50 پایگاه فعالیت تابستانی توسط سازمان تبلیغات کردستان
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کردستان نیز با اشاره به برپایی 50 پایگاه فعالیت تابستانی توسط این نهاد در سال جاری افزود: این پایگاه ها در حوزه های آسیب های اجتماعی و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی دایر می شود.
حجت الاسلام علی رستمی با بیان اینکه پایگاه های ما بیشتر به مناطق حاشیه اختصاص پیدا کرده است گفت: آشنایی با فضای مجازی و توجه بیشتر به مناطق حاشیه ای با توجه به آسیب زا بودن مناطق حاشیه ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در این مناطق نیز دوره های مختف برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برگزار شود.
وی اظهار کرد: دوره های سازمان تبلیغات اسلامی از 10 تیر شروع و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه می توانند در این دوره ها حضور پیدا کنند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کردستان افزود: در برنامه ریزی های اوقات فراغت دانش آموزان باید ابداع و نوآوری صورت گیرد تا دانش آموزان بتوانند از این فرصت زمانی، بیشترین استفاده را ببرند و غنی سازی باید در طول سال انجام شود.
**523 کانون فرهنگی و هنری مساجد کردستان متولی فعالیت های تابستانی
مسئول دبیرخانه هیات نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کردستان نیز گفت: تابستان سال جاری 523 کانون فرهنگی و هنری مساجد استان متولی اجرای برنامه ها و کلاس های اوقات فراغت هستند.
کامل گلباغی افزود: کلاس‌های اوقات فراغت در سطح تمامی کانون‌های مساجد استان دایر می‌شود و خانواده‌ها می‌ توانند از این ظرفیت برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان بهره بگیرند.
وی با تاکید بر نیازسنجی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت کانون‌های مساجد در راستای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان مورد توجه ستاد غنی‌سازی اوقات فراغت است.
مسئول دبیرخانه هیات نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان ادامه داد: تعدادی از فعالیت های کانون ها تکراری است و برای نوجوانان جذابیت ندارد که لازم است در کنار کلاس های قرآن و معارف اسلامی به این مهم نیز پرداخته شود.
وی اظهار امیدواری کرد، جوانان و نوجوانان استان با توجه به شناختی که از کانون های فرهنگی و هنری مساجد و برنامه های آن پیدا کرده اند از کلاس های متنوعی که برای اوقات فراغت آنان پیش بینی شده است نهایت استفاده را ببرند.
امید می رود برنامه هایی که برای این ایام تدارک دیده شده است خروجی مناسبی داشته باشد و در این میان خانواده ها نیز به انگیزه و خواسته فرزندان خود توجه داشته باشند.
7348/6108
**گزارش:افسانه گلباغی**انتشار دهنده:امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.