کاوه مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این هفت کبک و چند سارگپه ها با تلاش محیط بانان از متخلفین شکار و صید، کشف و ضبط شده بود.
وی اضافه کرد: چند سارگپه ها نیز که به دلایل مختلف مصدوم و آسیب دیده بودند، توسط همیاران و دوستداران محیط زیست تحویل این اداره شده بودند.
کاوه مرادی افزود: سارگپه های مصدوم پس از انجام اقدامات درمانی و مراقبتی به همراه سایر پرندگان در زیستگاه های طبیعی شهرستان بانه رهاسازی شدند.
**سارگپه با نام انگلیسی (Long-legged Buzzard) و نام علمی (butte ruinous) از راسته شاهین سانان و تیره عقابیان بوده که طول 60 تا 65 سانتیمتر و رنگ پر و بال بسیار متنوع از قهوه ای مایل به خرمائی پر رنگ با سطح شکمی کرم رنگ و رگه رگه تا تقریبا سیاه با سطح شکمی قهوه ای خیلی پررنگ دارد.
در پرواز سطح شکمی این پرنده سفیدرنگ به نظر می آید ولی نوک و خم بال ها و ران هایش تیره رنگ است.
این پرنده در مناطق مختلف از جمله استپ ها، دشت های وسیع خشک و گاهی در کوهستان دیده می شود و اغلب روی زمین و گاهی روی درخت ها آشیانه می سازد.
سارگپه پرنده بومی ایران است و در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد.
**کبک با 33 سانتیمتر طول از دسته ماکیان ها بوده که در دشت ها، دامنه ها و مناطق کوهستانی پراکنده است و از حشرات و گیاهان شامل علف ها و دانه های آنها، برگ گیاهان و میوه بوته ها بر اساس فراوانی و دسترسی فصلی تغذیه می کند.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری شمالغرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
3020/6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.