سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: روستای کانی گویز و شهر آرمرده بانه به عنوان کاندید برای دهکده جهانی صنایع دستی با محوریت شالبافی و بستک بافی معرفی شده است.

به گزارش ایلنا، سعداله رحیمی با بیان اینکه شهرستان بانه از ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است افزود: شالبافی، بستک بافی، معرق کاری؛ گیوه بافی؛ نازک کاری و قالی بافی از شایع ترین رشته های صنایع دستی در این شهرستان هستند و در این میان شالبافی و بستک بافی از جمله شاخص ترین رشته های صنایع دستی بانه است که شهرتی جهانی دارد بطوریکه در سال 93 این دو رشته با نام بانه به ثبت ملی رسید.

وی گفت: در حال حاضر 300 نفر در رشته‌های بستک‌بافی و شالبافی اشتغال دارند که 250 نفر در شهرهای آرمرده و بانه با اولویت آرمرده و 50 نفر دیگر هم در روستای کانی گویز به رشته بستک بافی اشتغال دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه تصریح کرد: شهر آرمرده و روستای کانی گویز، کاندید دهکده جهانی صنایع دستی شدند و با توجه به ظرفیت هایی که این دو محل در حوزه صنایع دستی اصیل و بومی برخوردار هستند امیدواریم در آینده نزدیک به دهکده جهانی صنایع دستی شالبافی و بستک بافی تبدیل شوند.

رحیمی خواه با اشاره به ظرفیت های شهرستان بانه و سابقه این شهرستان در زمینه صنایع دستی و  همچنین شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال خاطرنشان کرد؛ بر همین اساس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری بانه برای رونق بخشیدن به این حوزه و ایجاد اشتغال برای جوانان علاقمند به صنایع دستی اقدام به برگزاری کلاس هایی بصورت رایگان در این حوزه نموه است.

رحیمی خواه؛ شالبافی، نازک کاری، گیوه بافی، معرق کاری؛ بستک بافی و قالی بافی را از جمله رشته های مذکور برشمرد و گفت: طی قرار داد و تفاهم نامه ای که با ادارات حمایتی مانند کمیته امداد حضرت امام(ره)، بهزیستی و اداره زندان ها داریم اداره میراث فرهنگی بانه این آمادگی را دارد که در طول سال برای مددجویان تحت پوشش نهادهای مذکور کلاس های آموزشی برگزار و پس از پایان کلاس ها برای کسانی که این دوره ها را با موفقیت سپری کرده اند گواهینامه معتبر صادر کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.