بهمن افراسیابی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: استفاده بیش از اندازه از مراتع باعث تخریب بیشتر و تهدید تنوع و ترکیب پوشش گیاهی مراتع می شود.
وی اضافه کرد: چراها زودرس در مراتع نیز زادآوری در گیاهان و شادابی را از آنها می گیرد و به مرور زمان ذخایر و پوشش گیاهی مراتع آسیب می بیند.
به گفته وی علاوه چرای بیش از ظرفیت از مراتع، زندگی بیش از یک میلیون خانوار روستایی و عشایر وابسته به جنگل ها و مراتع بوده و از این ظرفیت استفاده می کنند.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این جمعیت برای تامین سوخت و انرژی خود سالانه بیش 8/5 میلیون متر مکعب چوب و 600 هزار تُن بوته را می سوزانند.
وی اظهار کرد: علاوه بر این بهره برداری گیاهان خوراکی و صنعتی، محصولات جنگلی، تهیه زغال در کنار تخریب و تصرف از دیگر عامل غیرطبیعی تخریب مراتع به شمار می آیند.
وی گفت: آتش سوزی ها نیز سالانه بیش از 16 هزار هکتار از مراتع و جنگل های کشور را طعمه خود قرار می دهد و بخشی از مراتع با پوشش گیاهی را از بین می برد.
افراسیابی افزود: تغییرات اقلیمی و آفت ها و بیماری ها نیز به عنوان عاملی دیگر باعث تخریب و آسیب های جدی به جنگل ها و مراتع کشور شده است.
وی با اشاره به بیماری ها و آفت های جنگل های کشور نیز اظهار کرد: بیماری درختی قارچ زغالی و آفت سوسک چوب خوار در یک میلیون و 130 هزار هکتار از جنگل های زاگرس میانی شیوع پیدا کرده و به بیش از 10 درصد از این مقدار جنگل آفت زده خسارات جدی وارد کرده است.
وی با اشاره به آفت کرم جوانه خوار بلوط نیز اظهار کرد: این آفت بیشتر در جنگل های زاگرس شمالی شیوع پیدا کرده و تاکنون در بیش از 188 هزار هکتار در استان های کردستان، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه شاهد این آفت هستیم.
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم، تخریب منابع طبیعی (جنگل و مرتع)، استفاده نادرست از منابع و تغییر کاربری های غیرمجاز از عوامل گسترش این آفت ها است.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته برای شرکت در نشست هم اندیشی طغیان افت جوانه خوار بلوط جنگل های کردستان به سنندج سفر کرده بود.
84 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که برای 71 میلیون هکتار بر اساس حقوق عرفی دامداران مجوز چرای دام صادر شده است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.