به گزارش ایرنا،علی بهنیا روز یکشنبه در همایش روز جهانی صنایع دستی در سالن فرمانداری قروه، افزود: میراث فرهنگی مجموعه ای از دستاوردهای مادی و معنوی است که از انسان های گذشته به ما رسیده است و وظیفه ما حفاظت از آن و انتقال به نسل های آینده است.
بهنیا اضافه کرد: کارهای صنایع دستی از جمله سفال با قدمت بیش از هفت یا هشت هزار سال نسل به نسل به عنوان میراث به ما رسیده است و این موضوع در مورد آداب و رسوم و زبان هم صدق می کند.
وی با اشاره به اینکه میراث و صنایع دستی، حافظه زنده جمع است و بدون آن بشر فاقد شناسنامه خواهد بود گفت: این حافظه و شناسنامه ابزار ویژه ای دارد که به صورت دست افزارهای سنگی، فلزی تراشیده و نتراشیده ، ساخته و ناساخته تندیس و یادمان های کوچک و بزرگ، سنگ نوشته ها، مکتوبات و حتی روایات شفاهی و فرهنگی عامه جلوه می کند.
این مسئول افزود: در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی وظیفه خطیر این سازمان حفاظت از آن ها از فراموشی و انتقال به نسل های آینده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قروه با بیان اینکه در شهرستان قروه در طی سه دوره بررسی باستان شناسی 140 اثر به صورت اتلال، بنا و محوطه های باستانی شناسایی شده است ادامه داد: از این مجموع، 61 مورد مربوط به اتلال و محوطه های باستانی ثبت شده و 2 مورد هم در مورد میراث طبیعی و معنوی است.
به گفته وی در شهرستان بیشترین جرائم در حوزه میراث فرهنگی مربوط به حفاری های غیر مجاز و ساخت اشیاء بدلی است که تعدادی افراد ناآگاه برای رسیدن به تصورات غلط که در ذهن خودشان ساخته اند و با هدف گنج و گنج یابی آثار با اهمیت و هویت تاریخی یک قوم یا ملت را تخریب می کنند.
بهنیا افزود: با توجه به ظرفیت های موجود شهرستان، ساخت موزه سکه و تمبر و اختصاص اعتبار 500 تا 600 میلیون ریال سالانه برای کاوش های باستان شناسی نیاز دارد.
وی اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی سالانه تعداد 350 تا 400 نفر در رشته های مختلف صنایع دستی در شهر و روستا آموزش می دهد.
بهنیا با اشاره به مشکلات و نیازهای حوزه صنایع دستی افزود: نبود یک مکان مشخص برای عرضه محصولات صنعتگران، ضرورت در اختیار قرار دادن تسهیلات برای هنرمندان این حوزه و اجرای مجدد بیمه صنعتگران به عنوان مشاغل خانگی از جمله این نیازها و مشکلات است که باید مدنظر قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است و صنایع دستی تنها کالائی برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد.
وی افزود: در سال جاری نمایشگاه سکه و تمبر به همراه محصولات صنایع دستی توسط هنرمندان و صنعتگران در سالن اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان قروه برگزار شد.
20 خرداد روز جهانی صنایع دستی است.
7345
**خبرنگار:سارا صالحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.