به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر قادری روز شنبه در نشست هم اندیشی مبارزه با طغیان افت جوانه خوار بلوط در جنگل های کردستان افزود: دولت تدبیر و امید و توجه خاصی به محیط زیست و منابع طبیعی داشته و در این مدت بیش از 19 هزار و 400 میلیارد ریال برای احیای دوباره دریاچه ارومیه هزینه کرده است.
وی اضافه کرد: توجه ویژه دولت برای احیای این دریاچه توانست به احیای آن کمک کند و روند بحرانی آن را متوقف سازد.
وی با اشاره به توجه دولت به احیای منابع طبیعی و جنگل ها نیز گفت: دولت با تمام توان از طرح های صیانت، احیا و توسعه جنگل ها نیز حمایت می کند و مشارکت بخش خصوصی و بهره برداران برای احیا ضروری است.
وی افزود: در گذشته روستاییان و ساکنان بومی جنگل ها با انجام اقداماتی از جمله سرشاخه زنی به منظور تعلیف دام از گسترش آفت ها در جنگل جلوگیری می کردند.
وی با اشاره به مشارکت بهره برداران در طرح های منابع طبیعی گفت: تحقیقات نشان داده که هر زمان مشارکت مردم بیشتر باشد، میزان خسارت ها به طبیعت کمتر بوده است.
معاون دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها نیز گفت: نگاه ما به محیط زیست باید متفاوت باشد و همه باید نگاهی مسئولانه به این مقوله داشته باشیم.
رحیم پور افزود: جنگل های کردستان در سال های گذشته کمتر با افت های مختلف مورد هجوم قرار گرفته بود و اما اکنون به دلیل تغییرات اقلیمی با مشکلاتی مواجه شده است.
وی اضافه کرد: برخی اقدامات از جمله پست های قرنطینه ای و کنترل مرزها می تواند برای مقابله با آفت ها موثر باشد.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد.
جنگل های این استان که جز جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت نابی است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.