به گزارش ایرنا، محمدفرید سپری، روز جمعه در جلسه ستاد برداشت غلات کردستان افزود: در بحث معاینه فنی کمباین‌ها، کارشناسان نظام مهندسی می‌توانند با ورود به انجام مراحل این مهم برای کاهش هزینه‌ها اقدامات اساسی انجام دهند.
به گفته وی، سال گذشته سطح برداشت 581 هزارو375 هکتار از اراضی توسط یک هزار و 754دستگاه کمباین شامل یک هزار و هفت دستگاه بودمی و 747 دستگاه کمباین مهاجر و 132دروگر انجام شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: متوسط ریزش کمباین ها در همه شهرستان‌ها3.4 درصد بدون احتساب ریزش طبیعی بوده که این آمار در برابر 34 هزار هکتار اراضی آبی و 52 هزارهکتار اراضی دیم رقم مناسبی است اما باید برای کاهش این درصد تلاش بیشتری انجام شود.
سپری ادامه داد: سرمای شدید آبان‌ سال گذشته باعث شد 50 درصد از اراضی جوانه نزده و یا جوانه زیرخاک باشد که در ادامه سرماهای شدید سبب بد سبزی شد و از طرفی دیگر کاهش دما در اسفند و فروردین نیز باعث عقب افتادن رشد گندم در اکثر مناطق استان شده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 650هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود افزود: پیش بینی برای 533 هزارو 446هکتار اراضی شامل 33 هزار و 446 هکتار اراضی آبی و 499هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت گندم و 26 هزار هکتار سطح زیرکشت جو در استان است.
سپری تاکید کرد: برای یک هزار و 500 دستگاه کمباین فعال استان 11 تا 12 میلیون لیتر سوخت نفت گاز پیش بینی شده که در سال‌ جاری سهم بخش کشاورزی در مقایسه با سال گذشته از رشد خوبی برخوردار است.
وی با اشاره به نرخ برداشت محصول توسط ادوات کشاورزی گفت: نرخ برداشت ها توافقی است اما باید نرخ قطعی تعیین و مشخص شود تا منافع کمباین داران و کشاورزان به انصاف رعایت شود.
وی گفت: با ورود 676 دستگاه تراکتور به ادوات کشاورزی استان در راستای کشاورزی حفاظتی و کاهش مصرف سوخت و حفظ بقایا در خاک و انجام آموزش های لازم از سوی اداره امور فنآوری‌های مکانیزه، می تواند افق قابل قبولی را ترسیم نماید.
رئیس اداره فن آوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: شرکت پخش فراورده های نفتی استان برای تامین سوخت ادوات کشاورزی همکاری‌ خوبی با دست اندار کاران دارد.
حسین آقاعزیزی افزود: روزانه برای هر دستگاه کمباین 200 لیتر و برای کولیش کوب پشت تراکتوری 100 لیتر سوخت لازم است و با توجه به اینکه 130 تا 140 دروگر داریم باید سوخت به میزان لازم در اختیار داشته باشیم و کمباین سنگین نیز سوخت بیشتری نسبت به سایر ادوات نیاز دارد.
وی ادامه داد: اداره مکانیزاسیون آمادگی دارد تا با استفاده از توان کارشناسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی از طریق تعاونی‌های تراکتور و کمباین داران نسبت به انجام معاینات فنی کمباین و ماشین‌های برداشت برای کاهش افت و ریزش اقدام نماید.
کارشناس بازرگانی شرکت پخش فراورده های نفتی کردستان هم گفت: کشاورزان باید در زمان ثبت نام برای سوخت نسبت به درج عنوان کمباین اقدام نمایند.
هوشیار مرادی افزود: در سال 94 هشت میلیون و 536 هزار لیتر سوخت مصرفی کمپاین های استان بود که در سال 95 به 10 میلیون و 178هزار لیتر سوخت افزایش یافت و میزان مصرفی سوخت دروگرهای استان در سال 94 حدود 107 هزار لیتر بود که با رشد 35 درصدی در سال 95 مواجه شده است.
استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده / ** انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.