معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: با ورود 676 دستگاه تراکتور به ادوات کشاورزی استان در راستای کشاورزی حفاظتی و کاهش مصرف سوخت و حفظ بقایا در خاک و انجام آموزش‌های لازم از سوی اداره امور فن آوری‌های مکانیزه، می تواند افق قابل قبولی را ترسیم کند.

به گزارش ایلنا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در جلسه ستاد برداشت غلات استان کردستان افزود: در راستای معاینه فنی کمباین‌های برداشت غلات در جهت کاهش آفت و ریزش، باید از ظرفیت کارشناسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده کرد.

وی افزود: در بحث معاینه فنی کمباین‌ها، کارشناسان نظام مهندسی می‌توانند با ورود به انجام مراحل این مهم در راستای کاهش هزینه‌ها اقدامات اساسی انجام دهند.

محمد فرید سپری گفت:سال گذشته سطح برداشت ۵۸۱هزارو ۳۷۵ هکتار که توسط ۱۷۵۴دستگاه کمباین انجام شدکه از این تعداد ۱۰۰۷ کمباین بومی و مابقی مهاجر بودند و ۱۳۲دروگر برداشت از سطح را انجام دادند.

وی یادآورشد: متوسط ریزش کمباین ها در همه شهرستان‌ها ۴/۳ درصد بدون احتساب ریزش طبیعی بوده است و این آمار در برابر 34 هزار هکتار اراضی آبی و 52 هزارهکتار اراضی دیم رقم مناسبی است اما باید در راستای کاهش این درصد تلاش بیشتری انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه اظهار داشت: سرمای شدید آبان‌ماه باعث شد ۵۰ درصد از اراضی جوانه نزده و یا جوانه زیرخاک باشد  که در ادامه سرماهای شدید سبب بد سبزی گردید. از طرفی کاهش دما در اسفند و فروردین و بعد از آن باعث عقب افتادن رشد گندم در اکثر مناطق گردید.

وی بااشاره به پیش بینی برداشت 650هزار تن  گندم افزود: پیش بینی برای ۳۳۷۱۷ هکتار اراضی آبی و ۴۹۹هزار هکتار گندم دیم در مجموع ۵۳۳هزارو ۴۴۶هکتار سطح پیش بینی شده برای برداشت گندم است همچنین ۲۶ هزار هکتار سطح زیرکشت جو در استان وجود دارد.

سپری تاکید کرد: برای ۱۵۰۰ دستگاه کمباین 11 تا 12 میلیون لیتر سوخت نفت گاز پیش بینی شده که در سال‌جاری سهم بخش کشاورزی در مقایسه با سال گذشته از رشد خوبی برخوردار است.

وی همچنین افزود: نرخ برداشت‌ها توافقی است اما باید نرخ قطعی تعیین و مشخص و منافع کمباین‌داران و کشاورزان به انصاف رعایت شود.

وی گفت: با ورود 676دستگاه تراکتور به ادوات کشاورزی استان در راستای کشاورزی حفاظتی و  کاهش مصرف سوخت و حفظ بقایا در خاک و انجام آموزش‌های لازم از سوی اداره امور فن آوری‌های مکانیزه، می تواند افق قابل قبولی را ترسیم کند. /

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.