به گزارش خبرنگار ایرنا، در کنار جاده های پر پیچ و خم و کوهستانی کردستان، در عمق دره ها و زمین های کوهپایه ای آن و گاهی در میان جنگل های انبوه و کنار چشمه های آب در این منطقه سردسیر مزرعه های توت فرنگی به فراوانی دیده می شود.
مزرعه هایی که حاصل تلاش های چندین ساله کشاورزانی است که تمام تلاش خود را برای عرضه محصولی خوش رنگ و خوش طعم توت فرنگی به کار گرفته و در دکه های کوچک و بزرگ و حتی دستفروشانی سیار که در دستانشان ظروف پلاستیکی پرشده از توت فرنگی هایی تازه چیده را می بینی که رهگذاران را دعوت به خرید این میوه خوش طعم و تازه رسیده می کنند.
در این فصل در کردستان توت فرنگی به عنوان تنها محصول زودرس به شمار می رود و بسیار از مسافران و گردشگران در ایام می خواهند از این محصول تازه رسیده خریداری کنند.
برخی از مزرعه داران کردستان که به مهمانوازی نیز مشهور هستند به مهمانان اجازه می دهند توت فرنگی را خودشان بچینند و حتی در میان مزرعه و هنگام برداشت محصول عکس یادگاری هم بگیرند.
آری کردستان تولید کننده بیش از 80 درصد توت فرنگی کشور است اما با وجود این قابلیت و پتانسیل خوب توت فرنگی کاران این استان در فصل برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه هستند و چیدن هر روز صبح توت فرنگی ها و پیدا شدن خریداری که با قیمت بسیار اندکی محصول برداشت شده را بخرد، تمام درد و غم کشاورز است.
یکی از توت فرنگی کاران مریوانی گفت: از چند سال قبل، در بخشی از مزرعه خود کاشت توت فرنگی محلی را شروع کرده است.
ناصر محمدی افزود: برای محصول امسال خریدارانی از تهران و اصفهان پیدا شده و هر روز تا ظهر محصول را برداشت می کنیم و پس از بسته بندی محصول برداشت شده، با خودرو به مقصد حمل می شود.
وی اضافه کرد: بخشی از محصول نیز سر مزرعه به فروش می رسد و برخی مسافران و گردشگران دوست دارند که توت فرنگی را خود برداشت کنند.
یکی دیگر از توت فرنگی کاران کردستانی گفت: بخشی از محصول که را بدون اینکه خریداری برای آن پیدا شود، برداشت می کنیم.
عباس کرمی نبود صنایع تبدیلی در زمینه این محصول را یکی دیگر از مشکلات توت فرنگی کاران عنوان کرد و افزود: ظرفیت بازار محدود است و افزایش عرضه به کاهش تقاضا و کاهش قیمت منجر می شود و برای این باید موضوع چاره اندیشی شود و بخش از محصول توت فرنگی به صورت تازه خوری و بخشی دیگر وارد چرخه صنعتی شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال پیش بینی می شود که بیش از 45 هزار تن محصول توت فرنگی از مزارع استان برداشت شود که در مقایسه با سال قبل 10 درصد افزایش دارد.
اردشیر پور حبیبی افزود: در این استان بیش از سه هزار هکتار از اراضی آبی به کشت توت فرهنگی اختصاص داده شده و امسال نیز کشاورزان کردستانی بیش از 300 هکتار مزرعه توت فرنگی جدید را در استان احداث کردند و با اضافه شدن این مقدار، میزان محصول نیز در مقایسه با سال قبل حدود 10درصد افزایش یافته است.
او اظهار کرد: جنس خاک و آب و هوای استان کردستان برای کشت این محصول بسیار مناسب بوده و کشاورزان این استان هر ساله بخشی از زمین های خود را به کشت این محصول اختصاص می دهند.
پورحبیبی با اشاره به کیفیت بالای محصول توت فرنگی استان کردستان گفت: در این استان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان و سروآباد به ترتیب بیشترین میزان توت‌فرنگی استان را تولید می‌کند.
وی افزود: کشاورزان استان برای برداشت محصول باکیفیت و سازگار به آب و هوای منطقه ارقام پاروس، کوئین‌الیزا، دیامنت و دیگر ارقام بومی کردستان را که بیشترین بازده و تولید را دارند، در مزارع خود کشت می کنند.
وی اظهار کرد: توت فرنگی از جمله محصولات کشاورزی بدون آفت بوده و در کاشت، داشت و برداشت آن از هیچگونه سمی استفاده نمی شود و تنها برای کیفیت بخشی و توان خاک از کودهای ماکرو و میکرو به اندازه مورد نیاز و برابر استانداردها استفاده می‌شود.
به گفته وی زمان برداشت توت فرنگی از اردیبهشت هر سال شروع و تا پایان خرداد ماه تداوم خواهد داشت.
وی اضافه کرد: محصول تولید شده استان کردستان علاوه بر تامین نیاز داخل استان بخشی عمده آن به تهران و سایر استان های همجوار فرستاده می شود و به علت عمر کم این محصول از زمان برداشت و نبود کارخانه های بسته بندی تاکنون صادرات آن انجام نشده است.
پورحبیبی با اشاره به تولید 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان گفت: بعد از کردستان، استان های مازندران، گلستان و گیلان در جایگاه های بعدی تولید توت فرنگی در سطح کشور قرار دارند.
وی اضافه کرد: محصول تولید شده استان کردستان علاوه بر تامین نیاز داخل استان بخشی عمده آن به تهران و سایر استان های همجوار فرستاده می شود و به علت عمر کم این محصول از زمان برداشت و نبود کارخانه های بسته بندی تاکنون صادرات آن انجام نشده است.
توت فرنگی به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، و مواد مغذی بوده و خواص و فواید درمانی زیادی دارد و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین است.
توت فرنگی گیاهی چند ساله است و در طول زمان باردهی آن امکان دارد بر اثر حوادثی مانند خشکسالی، سرمازدگی و آتش سوزی قسمت های از مزرعه توت فرنگی آسیب ببیند و به همین خاطر کشاورزان باید در طول سال که از این میوه تنها کمتر از یک ماه میوه برداشت می شود، مراقبت کنند.
توت فرنگی کاران کردستان که تعدادشان به بیش از 12 هزار نفر می رسد و بخش زیادی از زمین های حاصل خیز این استان را به کشت این محصول اختصاص داده اند، نیازمند حمایت و توجه بیشتر مسئولان هستند.
راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی وابسته به این محصول و اختصاص غرفه ویژه توت فرنگی کاران در میدان میوه و تربار تهران به عنوان مرکزی برای پخش این میوه در سایر بازارها می تواند گام بسیار مهمی برای رونق این محصول در داخل کشور باشد.
استان کردستان به دلیل قابلیت ها و پتانسیل های مناسبی از جمله مرزی بودن 2 شهرستان بانه و مریوان به عنوان فرصتی دیگر و گذرگاهی برای خروج محصولات استان به کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق، می تواند بازار خارجی بسیار خوبی برای توت فرنگی این استان باشد.
استان کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور به شمار می آید.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.