به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، کریم ذولفقاری در نشست با خبرنگاران در سنندج از تولید 2 میلیون 600 هزار تن محصول کشاورزی در سال 95 خبر داد و گفت: تولید محصول کشاورزی در استان قبل از سال 92 برابر با یک میلیون 800 هزار تن بوده است.

ذولفقاری خاطرنشان کرد: در طول سه سال تولید محصول کشاورزی در استان کردستان بیش از 900 هزار تن افزایش پیدا کرده است که تحقق این مهم ناشی از همکاری و تلاش بخش‌های مختلف بوده است.

وی با بیان اینکه حتی یک کشاورز در استان نداریم که با جهاد کشاورزی زاویه داشته باشد، افزود: تولید کنندگان در استان همراهی و همدلی بسیار خوبی با جهاد کشاورزی در استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه نخست کشوری را دارد، گفت: در زمینه تولید توت فرنگی رتبه نخست، تولید سیب‌زمینی رتبه پنجم، تولید نخود رتبه سوم، آفتاب‌گردان رتبه ششم و در بحث تولید گندم رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

ذولفقاری خاطرنشان کرد: استان کردستان در بحث دام و طیور، شیلات و آبزیان نیز از شرایط بسیار خوبی برخوردار بوده و حرف زیادی برای گفتن دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از بخش کشاورزی به عنوان یکی از سودآورترین بخش‌های اقتصادی در استان نام برد و افزود: با توجه به بخش کشاورزی می‌توان مشکل بیکاری را به صورت کامل در استان رفع کنیم.

ذولفقاری اضافه کرد: در حوزه زنبورداری با تسهیلات 50 میلیون تومانی می‌توانیم یک شغل پایدار را در استان ایجاد کنیم این درحالی است که ایجاد اشتغال در سایر بخش‌های نیاز به اعتبارات میلیاردی دارد.

وی از استعدادیابی در زمینه توسعه کشاورزی در سطح استان خبر داد و گفت: این ظرفیت در برخی شهرستان‌های استان از جمله سنندج، بانه، سروآباد، مریوان، کامیاران و غیره استعداد توسعه کشاورزی وجود دارد که آمادگی پرداخت تسهیلات بلاعوض را به شرط اینکه کارمند دولتی نباشد داریم.

وی در ادامه به ظرفیت سردخانه‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: تا قبل از سال 92 ظرفیت سردخانه‌ای ما در کردستان حدود 18 هزار تن بود که این میزان در حال حاضر با رشد 100 درصدی به 36 هزار تن رسیده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، 30 هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای نیز در حال حاضر در شهرستان‌های مختلف استان در حال احداث است و الان هیچ کشاورز و بازاری در استان نداریم که مشکلی در بحث سردخانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشاورزی در کردستان سنتی نیست، خاطرنشان کرد: کشاورزی در استان ما از سنتی عبور کرده البته در سطح مدرن نیز نیست و اگر بتوانیم بهره‌وری در هکتار و درآمد کشاورزان را افزایش دهیم به کشاورزی مدرن نزدیک خواهیم شد.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی را نیازمند توجه جدی به امنیت غذایی دانست و تصریح کرد: این امنیت غذایی با حمایت و توسعه بخش کشاورزی امکان پذیر است.

به گفته این مقام مسوول، استان کردستان در زمینه آبیاری تحت فشار نیز خوشبختانه با تلاش‌های بخش‌های مختلف در جایگاه بسیار خوبی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه 60 درصد اراضی آبی استان کردستان در دشت‌های ممنوعه استان قرار گرفته است، گفت: بیش از 70 درصد از این 60 درصد اراضی آبی در دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان زیرپوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: میزان تولید محصول کشاورزی به ازای یک متر مکعب آب مصرفی در کشور بنا به گفته مسوولان کشاورزی در کشور 1.5 است و در دشت قروه و دهگلان که کم باران است حدود 2.1 کیلوگرم به ازای هر یک متر مکعب آب است.

به گفته وی، میانگین استان در مجموع نزدیک به 2 کیلوگرم به ازای هر یک متر مکعب آب است.

وی با بیان اینکه میانگین اراضی آبی کردستان 10 درصد و در کل کشور حدود 47 درصد است، گفت: تمام توان خود را برای افزایش درصد اراضی آبی در استان بکار بسته‌ایم که خوشبختانه حرکت‌های خوبی انجام و یا در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در حوزه مرزی غرب کشور 17 هزار و 140 هکتار با اعتبار 284 میلیارد تومان قرارداد داریم و 16 هزار هکتار معادل 260 میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص آب آن را امروز نهایی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: 520 میلیارد تومان حداکثر تا پایان سال 97 در بخش تبدیل اراضی دیم به آبی در کل استان هزینه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه امروز هیچ کشاورزی نمی‌تواند ادعا بکند که برای تامین ادوات کشاورزی برای دریافت تسهیلات مراجعه کرد و جواب منفی شنیده است، افزود: در مجموع بیش از 406 میلیارد تومان تسهیلات در سطح استان به بخش کشاورزی پرداخت شده که 90 درصد این تسهیلات از سوی بانک کشاورزی تامین شده است.

به گفته وی، 126 میلیارد تومان از این رقم تسهیلات ردیف‌دار بوده و در بحث پرداخت خسارت محصولات کشاورزی نیز هیچ کشاورزی نمی‌تواند ادعا داشته باشد که حق بیمه سال 95 را دریافت نکرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه بیمه محصولات زراعی استان کردستان رتبه نخست را در کشور دارد، اضافه کرد: 22 درصد از کل محصولات زراعی بیمه شده در کردستان مربوط به استان کردستان است.

وی با اشاره به فعالیت 727 واحد مرغداری در استان گفت: مرغ تولیدی این واحدهای مرغداری در سطح استان کردستان به 10 استان کشور صادر می‌شود.

به گفته وی، مرغ تولید شده در واحدهای تولیدی استان کردستان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و به علم روز مسلط است و تمام مباحثی را که باید در تولید مد نظر قرار دهیم در آن دیده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 30 هزار نفر در بخش صنعت مرغداری در سطح استان به روش‌های مختلف ارتزاق می‌کنند و تعداد واحدهای مرغداری تعطیل در استان کمتر از انگشتان دست است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث گوشت قرمز متاسفانه ما کشوری وارد کننده هستیم، اضافه کرد: سالانه حدود 26 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که می‌توان با پرداخت تسهیلات زمینه افزایش آن را فراهم کرد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، در زمینه مجتمع‌های باغی مکانیزه نیز در کرستان 12 مجتمع در سطح بسیار خوبی وجود دارد که 8 مجتمع آن از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 669139
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.