خلیل فعله گری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون نزدیک به هزار و 500 هکتار از زمین ‌های زیر کشت سیب‌ زمینی رفته و پیش‌بینی می‌ شود این مقدار تا 3 هزار هکتار افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه همه ساله کاشت سیب زمینی از اردیبهشت تا پایان خرداد انجام می شود اضافه کرد: کشاورزان با توجه به مسأله کمبود آب حتما در مصرف آب صرفه‌ جویی و حتی‌المقدور سعی شود از آبیاری تیپ یا میکرو یا موضعی در کشت محصولات سبزی و سیفی مانند خیار و سیب‌زمینی و کدو استفاده شود.
به گفته وی، در صورت امکان از ارقام زودرس برای کشت سیب‌زمینی استفاده و با توجه به تغذیه متعادل کودهای شیمیایی ازت، فسفات و خصوصا پتاسه و کودهای ریزمغذی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قروه افزود: همچنین با توجه به نقش مهم بذر سالم و ضدعفونی شده در افزایش عملکرد حتما از این نوع بذر استفاده شود و رضا خالدیان از کشاورزان شهرستان به منظور تهیه این نوع بذر اقدام به انتقال 30 تن بذر با هسته خارجی از کشور هلند کرده است.
فعله‌گری افزود: این بذر در شرایط مزرعه‌ای ایزوله و کاملا بهداشتی کشت می‌شود و هدف از این کار تکثیر و تقویت افزایش سیب‌زمینی بذری در شهرستان و استان است.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با این٣0 تُن بذر بیش از٣50 تُن بذر تکثیر و پس از تایید مرکز تحقیقات و ثبت و کنترل گواهی بذر مورد استفاده دیگر کشاورزان قرار گیرد.
قروه مساعدترین نقطه جهت کشت سیب زمینی است و هر ساله مقدار زیادی سیب زمینی از دشت های وسیع قروه برداشت می شود.
سال گذشته سه هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت سیب‌زمینی قرار گرفت که برداشت 35 تن سیب زمینی در هر هکتار میزان تولید آن به 125 هزار تُن رسید.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.