اردشیر پورحبیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حفظ و نگهداری باغات باید بیشتر مورد توجه باشد افزود: طبق هماهنگی های صورت گرفته با مرکز تحقیقات، توسعه باغات اولویت کاری باغبانی استان است.
وی گفت: در طرح توسعه باغات باید تولید با هدف صادرات باشد این امر سبب افزایش درآمد در این حوزه می شود و باغداران با انگیزه بیشتری به تولید محصولات باغی می پردازند و باغات حفظ و نگهداری می شود.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف بهره برداران در هر شرایطی که قصد اجرای طرح توسعه باغات را دارند باید با بهره گیری از مشاوره و راهنمایی های مرکز تحقیقات، طرح های خود را اجرا کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کاشت محصولاتی که توجیه اقتصادی بهتری دارند به عنوان اولویت در احداث باغات بوده و توجه به معیشت باغداران با افزایش صادرات و کشت محصولاتی که درآمدزایی می کند باید در هدف اول این اقدام است.
پور حبیبی افزود: سرمایه گذاری در بحث توسعه باغات در قسمت شرق استان به دلیل کمبود آب، آهکی بودن اراضی و سرمای زمستانه در حال حاضر و با امکانات امروزی مقرون به صرفه نیست.
وی اظهار کرد: شرایط توسعه باغات در غرب استان بهتر است زیرا وجود آب کافی، خاک مناسب، باغات و شرایط مناسب اقلیمی ما را به این نتیجه رسانده که سرمایه گذاری در زمینه توسعه باغات با اولویت حفظ و نگهداری مناسب می تواند صرفه اقتصادی بالای داشته باشد.
توسعه باغات برای اختصاص آب از پایاب سدهای استان یکی از اهداف اصلی سازمان جهاد کشاورزی است که در افق چهارساله خود در نظر دارد 25 درصد سطح باغات استان را افزایش دهد.
کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و 110 هزار هکتار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 38 هزار هکتار دارند که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.