به گزارش ایرنا کریم ذوالفقاری روز پنجشنبه در جلسه توسعه باغات استان افزود: هدف اولیه ما توسعه باغات استان است زیرا بر این اعتقادیم که درآمد باغداری قابل مقایسه با زراعت نیست و هرکجا آب کافی وجود داشته باشد باغداری را به زراعت آبی ترجیح می دهیم.
وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که تولید و درآمد در یک هکتار باغ چند برابر کشت های زراعی مانند گندم است اضافه کرد: با تلاش و همت متولیان بخش باغبانی جهاد کشاورزی استان توانسته ایم از 17 هزار و 100 هکتار حوزه مرزی غربی کشور، بیش از 9 هزار هکتار را به احداث مجتمع های باغی اختصاص دهیم.
وی افزود: بهینه کردن باغات موجود در استان دومین هدف سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه باغات آبی است که بیشتر باغداران هنوز با معیارهای استاندارد باغبانی یعنی تولید و درآمد بالا در باغات فاصله دارند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: سازگار نبودن ارقام درختان با شرایط اقلیمی استان از موانع فاصله باغبانی استان با استاندارهای باغداری است که این مساله باعث به هدر رفتن زحمت چندین ساله باغداران می شود.
ذولفقاری با اشاره یه اینکه باید بهینه کردن باغات موجود در استان جدی گرفته شود افزود: با استفاده از ترویج ارقام مناسب و آموزش کشاورزان برای تغذیه باغات و مبارزه با آفات می توان گام جدی در این راستا برداشت.
وی بهره برداری مناسب از باغات احداث شده را سومین هدف این سازمان برای توسعه باغات استان عنوان کرد و افزود: باید برای این مهم کمیته فنی باغبانی سازمان دستورالعمل ساده محصولی را تدوین کند و با بهره گیری از توان اداره ترویج به بهره برداران باغات آموزش داده شود.
وی برگزاری هفتگی جلسات ستاد توسعه باغات استان را خواستار شد و گفت: انتظار می رود در این جلسات توسعه باغات، بهره وری و بهره برداری مناسب از باغات احداث شده را مورد توجه قرار دهند.
وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته از سوی متخصصان کشاورزی مبنی بر اینکه در مجتمع های باغی کشت یک تا سه رقم درخت بهره وری بهتری دارد افزود: این نوع باغداری و تولید محصول با مقدار بالا در یک منطقه، شرایط را برای گسترش صنایع تبدیلی فراهم می کند.
وی سرما زدگی بهاره را بزرگترین مشکل باغات استان عنوان کرد و ادامه داد: انتظار می رود ستاد توسعه باغات جلسه ای تخصصی و کارشناسی را در رابطه با استفاده از سامانه های ضد تگرک برگزار کند و در صورت مناسب بودن و کاربردی بودن این سامانه آن را در بین کشاورزان ترویج دهند.
به گفته وی، ضریب مکانیزاسیون باید در باغات استان گسترش یابد و امروزه هیچ محدویتی در رابطه با پرداخت تسهیلات با نرخ 15 درصد برای تجهیز باغات و بهره گیری از مکنانیزاسیون لازم برای باغات استان نداریم .
کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و 110 هزار هکتار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 38 هزار هکتار دارند که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.