فرید سپری روز سه شنبه در نخسیتن کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی در سنندج افزود: به دلیل نبود بارش پاییزه و شدت سرمای زمستان، بخشی از مزارع گندم در شهرستان های دیواندره، سنندج، قروه و سقز از بین رفت و کشاورزان مجبور به شخم دوباره مزارع خود شدند.
وی با اشاره به سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری اضافه کرد: امسال 255 هزار هکتار گندم دیم و 34 هزار هکتار گندم آبی در استان کشت شده است.
وی اظهار کرد: به دلیل عدم بارش پاییزه 60 درصد از مزارع دیم استان در فصل پاییز سبز نشد و به همین خاطر مزارع گندم تراکم پایینی دارند.
وی با اشاره به مبارزه با آفت سن در استان نیز گفت: امسال 96 هزار هکتار از مزارع گندم استان علیه آفت سن، سمپاشی شد و مبارزه با علف هرز نیز در برخی مناطق استان انجام شده است.
وی در خصوص کشت کلزا نیز گفت: در سال زراعی جاری 2 هزار و 72 هکتار کلزا کشت شد که به علت سرمازدگی پاییز و زمستان، حدود 600 هکتار از مزارع از بین رفته و حدود یک هزار و 472 هکتار سطح سبز قابل برداشت باقیمانده است که از این سطح پیش بینی می شود حدود سه هزار تن محصول دانه کلزا تولید شود.
وی با اشاره به اینکه سعی می شود تمامی این محصول به صورت تضمینی خریداری شود افزود: برای اطمینان خاطر بهره برداران کلزا در سال جاری، ادوات برداشت و کمباین های مورد نیاز، تدارک دیده شده و بسترسازی لازم برای خرید فراهم شده است.
سپری افزود: فعال سازی سامانه خرید محصول کلزا، فعال کردن به موقع مراکز خرید و پرداخت سریع و حداکثر 10 روزه وجه کلزا از بسترسازی های لازم سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای خرید این محصول در استان است.
معاون خدمات صندوق بیمه بانک کشاورزی کردستان نیز گفت: کشاورزان استان با بیمه کردن 156 هزار هکتار از مزارع گندم دیم خود بیش از 22 درصد کل مزارع بیمه شده این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند.
سلیمان حریری بوکانی افزود: در سال زارعی جاری در مجموع 704 هزار هکتار از مزارع گندم دیم کشور تحت پوشش صندوق بیمه قرار گرفته و کشاورزان کردستان بیشترین سهم معادل 22 درصد از این مقدار را به خود اختصاص دادند.
وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته نیز در مجموع 270 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان استان پرداخت شده که 30 میلیارد ریال آن به بخش زراعت، 145 میلیارد ریال به بخش باغات و مابقی به سایر بخش های دام، زنبور عسل و آبزیان پرداخت شده است.
استان کردستان یک میلیون و 120هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه نزدیک به سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
بیش از 120 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.