مجتبی ورمقانی روز سه شنبه در نخسیتن کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاوزری استان کردستان در افزود: این بیماری در اوایل فروردین در استان شیوع پیدا کرد و در مجموع هشت کانون بیماری در شهرستان های سنندج، بیجار، بانه و دیواندره شناسایی شد.
وی اضافه کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بین مرغداری های سنتی و طیور بومی کردستان به عنوان بیست و ششمین استان کشور شیوع پیدا کرد.
وی اظهار کرد: عملیات ضدعفونی و امحا لاشه های طیور مبتلا به این بیماری با همکاری ارگان های مختلف با سرعت زیادی انجام شد و اینک این کردستان جزو استان های پاک محسوب می شود.
به گفته وی یک میلیارد و 200 میلیون ریال غرامت به روستاییان پرداخت و 300 هزار مترمربع از معابر حاشیه این کانون ها نیز ضدعفونی شد.
وی اضافه کرد: دامپزشکی کردستان به صورت شبانه روزی در مرغداری ها و کشتارگاه های صنعتی طیور نمونه برداری کرده و آز امادگی لازم برای مقابله با این بیماری در سطح استان برخوردار است.
ورمقانی گفت: دامپزشکی کردستان با برگزاری دوره های آموزشی و صدور اطلاعیه های واحدهای مرغداری و اهالی روستاها را نسبت به خطرات و راه های مقابله با این بیماری آگاه سازی های لازم را انجام داده است.
رئیس دامپزشکی کردستان به شهروندان اطمینان داد تخم مرغ و گوشت مرغی که تحت نظارت دامپزشکی وارد چرخه مصرف می شوند، از این لحاظ فاقد هر گونه بیماری بوده و کاملا' کنترل شده هستند.
وی اضافه کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در پرندگان و طیور به شبکه دامپزشکی، خانه های بهداشت روستایی و یا سامانه گویای 1512 اطلاع رسانی کنند تا اقدامات اولیه برای شناسایی و مهار کانون بیماری انجام شود.
ورمقانی با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی استان های همجوار، افزود: تاکنون مواردی از این بیماری در کردستان مشاهده نشده و شهروندان باید نکات ایمنی مقابله با این بیماری را رعایت کنند.
وی گفت: برای مقابله بیشتر با این بیماری کشتارگاه های سنتی به جزء کشتارگاه صنعتی سنندج تعطیل می شوند.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده می کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
هم اکنون 718 واحد صنعتی مرغداری در استان کردستان با ظرفیت 14 میلیون و 300 هزار قطعه در دوره و 57 میلیون قطعه در سال وجود دارد.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.