به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی ورمقانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مایه کوبی با همکاری 30 اکیپ عملیاتی خصوصی و دولتی و 10 اکیپ آموزشی از اردیبهشت ماه شروع شده و تا مرداد تداوم خواهد داشت.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود در قالب این طرح بیش از 500 هزار راس دام سبک در مناطق مختلف استان با بیش از پنج میلیارد ریال اعتبار مایه کوبی شود.
به گفته وی در کنار مایه کوبی دام ها، 10 اکیپ آموزشی نیز در مناطق مختلف استان آموزش روستاییان برای مقابله با این بیماری را بر عهده دارند.
ورمقانی گفت: این بیماری در بین انسان و دام مشترک بوده و بیشتر مبتلایان زنان روستایی بوده که به نحوی با فرآورده های دامی در ارتباط هستند.
وی با اشاره به اینکه در سنوات قبل تنها 40 درصد از جمعیت دامی استان علیه این بیماری مایه کوبی می شد ابراز امیدواری کرد در این مرحله از مایه کوبی، این میزان به بیش از 90 درصد جمعیت دامی واجد شرایط مایه کوبی برسد.
وی اظهار کرد: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جمعیت مبتلا به بیماری تب‌مالت سال گذشته 635 نفر بوده که در مقایسه با هزار و 316 نفر مبتلای سال قبل از آن، 55 درصد کاهش نشان می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان تب‌مالت را از جمله بیماری‌های دامی قابل انتقال از حیوان به انسان برشمرد و افزود: این بیماری علاوه بر تحمیل خسارت اقتصادی به دامداران، آلودگی جمعیت انسانی و نیز بروز خسارات بهداشتی را هم به دنبال دارد.
وی انجام مایه کوبی دام‌ها علیه این بیماری را از مهم‌ترین کنترل آن اعلام کرد و افزود: جمعیت دامی حساس همه ساله علیه این بیماری مایه کوبی شده و در کنار آن راه‌های کنترلی شناسایی و حذف دام بیمار، قرنطینه، آموزش مستمر جمعیت انسانی در معرض آسیب و توسعه صنایع لبنی پاستوریزه نیز انجام می‌شود.
وی از دامداران استان خواست برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از سرایت آن به انسان همکاری های لازم را با اکیپ های دامپزشکی را داشته باشند.
وی اضافه کرد: دامداران در صورت مشاهده موارد مشکوک به این بیماری مراتب را با شماره تلفن گویای 1512 به کارشناسان دامپزشکی اطلاع دهند.
تب‌مالت از جمله شایع‌ترین بیماری‌های واگیردار در کشور ما به شمار می‌رود، این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می تواند در 10 تا 15 روز درمان می‌شود و جلوی انتقال آن به افراد دیگر گرفته می‌شود.
مهم‌ترین راه ورود میکروب عامل بروز تب‌مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش است که به وسیله علوفه آلوده و زباله به حیوان سرایت می‌کند و سبب شیوع بیماری می‌شود.
مهم‌ترین علائم بیماری تب مالت در دام ها افزایش دمای بدن حیوان و تب 40 درجه است.
عدم مصرف شیر دامی که تازه سقط جنین کرده و به ابتلا به این بیماری مشکوک است، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل‌های آلوده، مایه کوبی دام‌ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری‌ها از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.
در استان کردستان بیش از 2 میلیون راس دام سبک و 250 هزار راس دام سنگین وجود دارد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود 24 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.
3020/6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.