کریم ذوالفقاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: می توان بعد از برداشت گندم، همان زمین را با استفاده از ادوات مناسب کشاورزی بدون شخم و آیش، به زیر کشت نخود یا ماشک برد و چند برابر گندم دیم درآمد داشت.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی را در سه بخش برای افزایش بهره وری تعریف کرده ایم اضافه کرد: با توجه به محدودیت اراضی، نمی توان سطح زیر کشت را افزایش داد اما می توان با همین مقدار سطح زیر کشت و استفاده از روش های نوین کشاورزی میزان بهره وری را افزایش داد.
ذوالفقاری ادامه داد: همچنین می توان در محصولات زراعی و باغی از ارقام مناسب و خاص استان با راندمان تولید بالاتری استفاده کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه از لحاظ مصرف بهینه آب، جزو استان های برتر کشور هستیم افزود: یکی از دلایل این مهم، مجهز بودن 36 درصد از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری است که 2 برابر میانگین کشوری است.
ذوالفقاری با بیان اینکه راندمان بالای آب در کردستان از دیگر دلایل برتری استان در زمینه بهره وری آب است اضافه کرد: در استان کردستان به ازای یک مترمکعب آب، 2.1 کیلوگرم محصول تولید می کنیم که این عدد در میانگین کشوری 1.5 کیلوگرم است.
وی عملکرد مفید کشاورزان در هکتار را از دیگر دلایل برتر بودن استان در بحث مصرف بهینه آب دانست و گفت: به طور قطع، بهره وری از آب در استان کردستان وضعیت مطلوبی را نسبت به دیگر استان های کشور دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه با حمایت و تقویت بخش کشاورزی می توان مشکل اشتغال در استان را حل کرد ادامه داد: با افزایش بهره وری، زمینه اشتغال مناسب فراهم شده، سرانه استان و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی افزایش یافته است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده:امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.