مهدی فتحی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه به علت تداوم بارندگی ها در برخی از شهرستان ها طغیان ملخ در مراتع وجود دارد افزود: تاکنون مبارزه در چهار شهرستان استان شامل سروآباد، مریوان، بانه و سقز انجام شده است.
وی اظهار کرد: این مبارزه با ملخ در حدود یک هزار و 450 هکتار در شهرستان های مریوان و سروآباد انجام شده که بیشتر آن در منطقه هورامان و 50 هکتار نیز در شهرستان های بانه بوده است.
مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: سم دلتامترین بین بهره برداران در کانون های آلوده توسط کارشناسان حفظ نباتات و کارشناسان شبکه مراقبت با همکاری دهیار و شوراهای روستاهای تابع شهرستان ها توزیع شده است.
فتحی با بیان اینکه تمامی سموم توزیع شده برای مبارزه با آفت ملخ بومی به صورت رایگان توزیع می شود افزود: روز گذشته نیز سم مورد نیاز سه هزار هکتار به شهرستان سروآباد ارسال شده است تا به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
وی گفت: مبارزه با آفت بومی ملخ همه ساله در مراتع و اراضی کشاورزان انجام می شود و اخبار حمله ملخ ها در برخی نقاط استان تکذیب می شود.
مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: پوره ها و حشرات کامل از برگ، ساقه سبز و از پوست میزبان تغذیه می کنند و هر ملخ قادر است تا سه برابر وزن خود تغذیه کند.
به گفته فتحی، ملخ ها به دلیل استفاده از مراتع و باغات برای تغذیه خسارت ایجاد می کنند که در صورت کنترل نشدن قادرند تا 90 درصد به محصول خسارت بزنند.
وی افزود: در سال هایی که جمعیت این ملخ طغیان داشته باشد، تمام پوشش گیاهی و سرسبزی اطراف خود را مورد حمله قرار می دهد و اگر گیاهان مورد حمله جوان باشند کاملا آنها را از بین می برد.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.