امید عزیزیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بین گفتمان‌های حاضر در کارزار انتخابات، 2 جریان با شاخص های تعریف شده حضور دارد افزود: یک گفتمان به نمایندگی از جریان اصول‌گرایی با شاخص‌های تعریف شده ای از جمله ادامه انقلابی‌گری، سازش‌ناپذیری با غرب، محافظه‌کاری در سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و محدود کردن قواعد بازی سیاست برای دوری از تنش‌های احتمالی است.
وی اضافه کرد: گفتمان دیگر نیز با شاخص ‌هایی همچون توسعه سیاسی و فرهنگی مانند توسعه احزاب و نهادهای مدنی و بازی قدرت در چارچوب ساز و کارهای دموکراتیک، حضور یافته‌ است.
وی ادامه داد: در نگاه اول به فضای سیاسی حاکم بر انتخابات، شاید تقابل 2 گفتمان ذکر شده دور از ذهن نباشد؛ اما با کمی تأمل بر اظهارات و شعارهای کاندیداها و بازیگران فعال در عرصه انتخابات می‌توان به بازتولید گفتمانی خطرناک تحت عنوان پوپولیسم پی برد.
عزیزیان اظهار کرد: پوپولیسم در تاریخ سیاسی ایران واژه‌ای غریب نیست و می‌توان گفت فضای سیاسی این مرز و بوم در دوران مختلف و تحت عناوین گوناگون، شاهد ظهور و بروز این گفتمان بوده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان گفت: سیاست‌مداران پوپولیستی تلاش می‌کنند که معضلات مهم جامعه را شناسایی کرده و با اتکای به عوام‌فریبی و از طریق شعارهای توخالی توده‌های مردم را حول محور همان شعارها بسیج کنند.
عزیزیان اضافه کرد: توده های مردم که توانایی تشخیص برنامه های مدون را ندارند به راحتی جذب شعارهای به ظاهر زیبای نیروهای پوپولیستی خواهند شد.
وی با بیان اینکه حل یکباره تمامی معضلات موجود و ایجاد آرمانشهر پس از دست یافتن به قدرت از شعارهای کلی این گفتمان عوام‌فریبانه است افزود: پوپولیست‌ها با شعار «مردم» می‌آیند و این گفتمان، مردم درگیر معضلات روزمره را چنان به وجد می‌آورد که کار نخبگان و نیروهای آگاه به اوضاع را دوچندان سخت می کند.
عزیزیان گفت: با توجه به اوضاع بد اقتصادی و معیشتی ناشی از ویرانی‌های هشت سال مدیریت ناکارآمد، امروز ظهور دوباره پوپولیسم آسان به نظر می رسد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه کردستان جنگ و ناامنی در کشورهای منطقه، ظهور رهبرانی جنگ ‌طلب در بعضی کشورها، تنزل همگرایی در دنیا و گسترش تروریسم بین‌الملل را خطری جدی دانست و افزود: به قدرت رسیدن گفتمانی بدون برنامه با روحیه‌ تقابلی با بازیگران و جریان های غیرهمسو می‌تواند به انشقاق و فروپاشی سرمایه‌های اجتماعی بدل شود.
عزیزیان ادامه داد: نخبگان سیاسی باید بدانند تهدید ظهور دوباره پوپولیسم جدی بوده و سایه‌ این نگرش شوم در انتخابات پیش رو سنگین است.
وی حضور نخبگان بین توده‌های مردم و شفاف‌سازی و روشنگری با ادبیاتی ساده را مهم ارزیابی کرد و گفت: روشنگری مردم توسط نخبگان، سد محکمی بر راه تحقق دوباره گفتمان پوپولیسم باشد.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 29 اردیبهشت به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/تنظیم کننده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.