به گزارش خبرنگار ایرنا شرکت آب منطقه ای کردستان در اطلاعیه ای که نسخه ای از آن به ایرنای کردستان ارسال شد از شهروندان خواست با توجه به امکان ورود جبهه های بارشی با حجم قابل توجه بارندگی و افزایش حجم آورد رودخانه ها، از اسکان در بستر رودخانه ها و پایین دست سدهای استان خودداری کنند.
در این اطلاعیه با اشاره به سرریز شدن مخازن سدهای استان از شهروندان درخواست شده از حضور در اراضی منتج به بستر رودخانه ها و مخازن سدهای مذکور امتناع و عموم مردم، باغداران و کشاورزان در رعایت موارد ایمنی جدیت ورزیده؛ از تردد، توقف و اسکان در مسیر رودخانه بالادست و پایین دست سدهای مذکور در چند روز آینده پرهیز کنند.
هم اکنون 35 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی در کردستان وجود دارد.
در صورتی که این سدها سرریز شود و به دنبال آنها بارندگی روی دهد، حجم خروجی نیز باید افزایش یابد و در این صورت دبی آب رودخانه های پایین دستی این سدها افزایش می یابد.
سد گاوشان در شهرستان کامیاران با حجم مخزن 508 میلیون مترمکعب آب و تراز مخزن آن یک هزار و 585 متر بوده است.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 416 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار در مقایسه با 607 میلیمتر سال گذشته 31 درصد کاهش پیدا کرده است.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلیمتر بوده که این مقدار 2 برابر میانگین کشور است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.