محسن سیف روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون فرودگاه سنندج یکی از آماده ترین فرودگاههای کشور است و در هیچ بخشی از فرودگاه با کمبودی مواجه نیست.
وی صنعت حمل و نقل هوایی را یکی از ابزارهای مهم توسعه دانست و گفت: ایجاد زیر ساخت هوانوردی و حمل و نقل لازمه توسعه منطقه ای و از ملزومات جذب سرمایه گذار و افراد متخصص شامل پزشکان مجرب اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع است.
وی به مزایای توافقنامه برجام در صنعت حمل و نقل اشاره کرد و گفت:کشور ما پس از 37 سال تحریم هواپیمایی به بازار خرید هواپیماهای نو و خرید مستقیم و بدون واسطه از کمپانی های مهم تولید کننده هواپیما مانند بوئینگ و ایرباس دست یافت.
وی اظهار کرد: ورود هواپیماهای نو در کشور آغاز و در حال انجام است و آثار آن در سال های آتی به همه استان ها تسری خواهد یافت.
وی افزود: در بخش خرید تجهیزات راداری و کمک ناوبری فرودگاهی نیز اقداماتی انجام شده است که از جمله آن می توان به برنامه نوسازی مستقیم راداری و نظامی کشور اشاره کرد که در حال نهایی شدن توسط شرکت فرودگاهها است.
وی با اشاره به اینکه درآمدهای حمل و نقل هوایی شامل 2 بخش فرودگاهی و شرکت های هواپیمایی است گفت: بخش درآمدهای شرکت های هواپیمایی در اختیار بخش خصوصی است و درآمدهای فرودگاهی از محل دریافت عوارض فرودگاهی از شرکت های هواپیمایی است که توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران به صورت متمرکز به خزانه واریز می شود.
وی با اشاره به اینکه اکثر فرودگاههای کشور زیانده هستند افزود: هزینه نگهداری فرودگاه و تجهیزات و هزینه های جاری و پرسنلی 10 برابر درآمدهای حاصل از عوارض فرودگاهی است.
به گفته وی، هزینه های فرودگاه سهمی از اعتبارات استانی ندارند و همه اعتبارات از طریق شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین می شود، همچنین فرودگاه زیرساختی استراتژیک برای کشور محسوب می شود و هزینه های مرتبط با آن نیز در هر صورت تامین می شود.
مدیر فرودگاه های سنندج اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشور متولی نظارت بر شرکت ها و موسسات هوانوردی و فرودگاههاست و بخش حاکمیتی صنعت هوانوردی بشمار می رود و شرکت فرودگاههای کشور بخش اجرایی و عملیاتی هوانوردی است.
سیف با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری با وضع قوانین و مقررات و دستورالعمل های فنی و عملیاتی متولی تنظیم پروازهاست گفت: سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاههای کشور وظیفه نظارت و هماهنگی و اجرای تمام پروازها و زیرساخت های مورد نیاز پروازهای غیر نظامی کشور را بعهده دارند.
وی افزود: در مجموع با اعمال مقررات و دستورالعمل های خاص بر عملکرد همه شرکت های هواپیمایی و وسایل پرنده نظارت دارند رعایت حقوق مسافران تامین ایمنی و سلامت پروازها را در هوا و زمین برعهده دارند.
وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته همه نیازمندی های فرودگاه در بخش های عملیاتی و پرسنلی و تجهیزاتی توسط شرکت فرودگاههای کشور تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه محدودیت هایی در تامین ناوگان کشور وجود دارد و ناوگان موجود کشور پاسخگوی تقاضای موجود نیست گفت: با تلاش مسئولان کشوری و استانی هم اکنون روزانه 2 پرواز در حال انجام است با گشایشی که اخیر در زمینه خرید هواپیما بوجود آمده است در سال آتی چشم انداز امیدوار کننده ای داشت.
سیف اظهارکرد: شرکت های هواپیمایی عمدتا خصوصی هستند و مالکیت هواپیماها را در اختیار دارند و عمده هواپیماهای شرکت ها در تهران مستقر است و صرفا اقدام به پرواز فرودگاههای استان ها می کنند و مجددا در تهران اسکان می یابند.
وی افزود: نوسازی ناوگان منجر به کاهش هزینه های عملیاتی برای شرکت های هواپیمایی و سوددهی بیشتر آنها ارائه خدمات بهتر و مناسب تر به مسافران آسایش و ایمنی بیشتر مسافرین می شود و از تاخیرات و نارضایتی جلوگیری می کند.
فرودگاه سنندج از فرودگاه های قدیمی ایران بوده که از سال 1338 پروازهای ایران ایر در این فرودگاه برقرار شده است، این فرودگاه 50 سال عمر دارد و در طول نیم قرن عمر خود یک حادثه هم نداشته است.
هر هفته 16 پرواز رفت و برگشت سنندج- تهران و سالانه 700 پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه سنندج انجام می شود.
کردستان با 28 هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.
7352/3020
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.