به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت تدبیر و امید در طول فعالیت خود خدمات ارزنده ای را در نقاط مختلف کشور در بخش های مختلف انجام داده و در شاخص های مختلف با رشد قابل توجهی مواجه شده ایم.
دولت یازدهم در طول قریب به چهار سال فعالیت خود بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در برابر تحریم ها و فشارهای دشمنان مقاومت کرد و آمارهای موجود نشان می دهد که این دولت در استان ها و در بخش های مختلف عملکرد قابل قبولی داشته است.
در این میان آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه کشور مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید بوده و تلاش های فراوانی در زمینه شکوفایی استعدادهای آینده سازان این مملکت انجام شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران این رسانه، دستاوردهای دولت یازدهم در 4 سال گذشته را تشریح کرد و گفت: در طول فعالیت دولت یازدهم در اکثر قریب به اتفاق حوزه های آموزش و پرورش استان موفقیت های خوبی حاصل شده و علیرغم محدودیت های منابع انسانی و منابع مالی در تمامی حوزه ها با رشد روبرو شده ایم.
رشید قربانی ارتقای رتبه علمی دانش آموزان استان را یکی از ددستاوردهای مهم دولت عنوان کرد و افزود: در سال های 92 تا 95 رتبه علمی دانش آموزان استان هفت رتبه ارتقا پیدا کرده و در این راستا کردستان در رتبه 10 کشوری قرار دارد.
وی اظهار کرد: به جهت قانون نامناسب بومی گزینی و اینکه کردستان و چند استان دیگر از ظرفیت های دانشگاهی محدود برخوردار هستند لذا علی رغم اینکه در رتبه 10 کشوری نیز قرار داریم اما در زمینه پذیرش بین رتبه های 24 تا 27 کشوری قرار داریم.
مدیرکل اموزش و پرورش کردستان اظهار امیدواری کرد، تجدید نظری بر این قانون بومی گزینی انجام شود که استان هایی همانند کردستان کمتر متضرر شوند.
وی ادامه داد: در سال 92 پوشش تحصیلی ما در دوره پیش دبستانی 67 درصد بوده و در سال تحصیلی 95-96 به 97 درصد ارتقا پیدا کرده و این درحالی است که میانگین کشوری کمتر از 70 درصد است.
قربانی با بیان اینکه در دوره ابتدایی نیز پوشش تحصیلی ما به 100 درصد رسیده است گفت: در دوره اول متوسطه نیز پوشش تحصیلی ما از 85 درصد در سال 92 به 94 درصد در سال تحصیلی 95-96 رسیده است.
به گفته وی در دوره متوسطه دوم نیز پوشش تحصیلی آموزش و پرورش کردستان از 71 درصد به 75 درصد ارتقا پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه پژوهش سراهای دانش آموزی نیز با رشد قابل ملاحظه ای در استان روبرو شده ایم افزود: در سال 92 تنها هفت مرکز در سطح استان وجود داشت اما هم اکنون میزان پژوهش سراهای دانش آموزی در 16 منطقه آموزشی به 14 واحد رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان بیان کرد: تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان نیز در سال های 92 تا 95 از 97 مورد به 128 مورد افزایش یافته است.
وی افزود: در زمینه سواد آموزی نیز تا سال 92 تعداد 12 هزار و 500 نفر از جامعه هدف 10 تا 49 سال استان تحت پوشش سواد آموزی بود که امسال این میزان به 16 هزار و 100 نفر رسیده و در این زمینه با رشد 30 درصدی روبرو شده ایم.
قربانی ادامه داد: در سال 92 هزار و 250 مربی در حوزه سواد آموزی بکارگیری شده است که این میزان در سال 95 به هزار و 800 نفر رسیده و بیشتر از این میزان نیز در مدارس غیردولتی و آموزشگاه های غیرانتفاعی بکارگیری شده است.
وی در ادامه گفت: در حوزه ورزش دانش آموزی نیز در سال 92 در رتبه های 25 به بالا قرار داشتیم که در سال 95 در این حوزه به هشتم کشوری ارتقا پیدا کردیم.
به گفته وی در فاصله سال های 92 تا 95 طرح های زیادی در حوزه ورزش دانش آموزی از جمله حیاط پویا در سطح مدارس کشور اجرا شد و این طرح در 545 مدرسه استان به اجرا درآمد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افزود: در زمینه آگاهسازی دانش آموزان به رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی نیز در سال 92 برای 15 درصد دانش آموزان دوره های آموزشی برگزار شد و این آمار در سال 95 به40 درصد افزایش یافت.
وی بیان کرد: همچنین دوره آموزشی آشنایی معلمان با رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی از 35 درصد در سال 92 به 126 درصد در سال 95 افزایش یافت.

** ارتقای کلاس های درس مدارس به سیستم هوشمند در دولت تدبیر و امید
قربانی در ادامه با بیان اینکه هوشمند سازی مدارس و کلاس های درس یکی دیگر از اقدامات مهمی بود که در دولت تدبیر و امید با شدت بیشتری دنبال شد گفت: در سال 92 تنها 23 درصد کلاس های درس مدارس استان هوشمند سازی بود که این میزان در سال 95 به 37 درصد ارتقا یافته و عمدتا نیز در مقطع ابتدایی بوده است.
وی اظهار کرد: یکی از برنامه ها و اولویت های آموزش و پرورش این است که 100 درصد کلاس های درس مدارس استان به سیستم هوشمند تجهیز شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افزایش تعداد پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزی از 220 پایگاه در سال 92 به 250 پایگاه در سال 95، افزایش 16 درصدی اعزام دانش آموزان مناطق جنگی کشور در قالب کاروان های راهیان نور و افزایش اجرای گفتمان های دینی از 960 مورد به 2 هزار مورد را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش و پرورش ذکر کرد.
وی ادامه داد: در زمینه رفاه و معیشت فرهنگیان نیز در سال 92 مبلغ 370 میلیارد ریال وام در قالب های مختلف به فرهنگیان استان اعطا شد که این میزان در سال 95 به 2 میلیارد و 430 میلیون ریال افزایش پیدا کرد.

**حذف بخاری از سیستم گرمایشی مدارس تا پایان سال 96
قربانی فرسوده بودن وسایل و تجهیزات آموزش و پرورش را یکی از مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد و گفت: در این راستا در سال تحصیلی جاری 22 دستگاه خودرو برای این نهاد خریداری شده و همچنین 2 هزار و 634 کلاس درس به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شدند.
وی افزود: همچنین در سال تحصیلی جاری هزار و 248 کلاس درس در سطح استان به بخاری های تابشی استاندارد تجهیز شدند و یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش حذف بخاری از سیستم گرمایشی مدارس تا پایان سال 96 است.
وی ارائه شیر رایگان به دانش آموزان را از دیگر عملکردهای آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در سال 92 حدود 208 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح شیر رایگان قرار گرفتند و در سال جاری تمامی دانش آموزان استان در مقاطع مختلف تحصیلی تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
قربانی ارتقای رتبه آموزش و پرورش استان در عملکرد شورای آموزش و پرورش از 23 به سوم کشوری وارتقای رتبه اجرای پروژه مهر از 2 به اول کشوری را از دیگر عملکردهای مثبت این نهاد عنوان کرد.
وی گفت: در زمینه انسداد مبادی ورودی بی سوادی و پوشش تحصیلی ابتدایی نیز رتبه استان در سال 92 سوم بود و در سال های پس از آن به رتبه برتر کشوری ارتقا پیدا کردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره جوان خوارزمی، کسب 145 رتبه برتر کشور و کسب مدال های رنگارنگ در مسابقات مختلف ورزشی، کسب 160 رتبه برتر کشوری در مسابقات فرهنگی، هنری و آموزشی و کسب 60 رتبه برتر کشوری توسط دانش آموزان با نیازهای ویژه در مسابقات مختلف را از دیگر عملکردهای این نهاد عنوان کرد.
وی همچنین به برنامه های این نهاد برای سال جاری اشاره کرد و گفت: ایجاد 500 مغازه در کنار مدارس با درآمدهای پایدار، تلاش برای واگذاری زمین به فرهنگیان، تامین وام کم بهره و بلند مدت برای فرهنگیان و پوشش تحصیلی در بخش های مختلف از جمله این برنامه ها است.
قربانی همچنین پوشش بی سوادان، تلاش برای افزایش و تنوع رشته های فنی و حرفه ای، توسعه هوشمند سازی مدارس، میزبانی مسابقات مختلف فرهنگی و هنری کشوری، استاندارد کردن سیستم گرمایشی مدارس و و کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی را از دیگر برنامه های این نهاد در سال جاری ذکر کرد.
275 هزار دانش آموز کردستانی در سه هزار و 700 مدرسه و 14 هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.
7348/1904
**خبرنگار: افسانه گلباغی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر عضو شوید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.