پیمان باباپیری روز جمعه در بازدید از پروژه پخش سیلاب میهم در گفت و گو با خبرنگاران افزود: حوضه آبخیز روستای میهم از توابع شهرستان قروه یکی از حوضه های آبخیز فرعی استان کردستان با مساحت 6 هزار و 94 هکتار است که از این مساحت 70 هکتار با احداث 23 حوضچه آرامش یا رسوبگذاری در اوایل دهه 80 ایجاد شد.
به گفته وی پروژه پخش سیلاب میهم باعث تقویت سفره های آب های زیرزمینی و افزایش ذخیره چاه های منطقه می شود و تاثیرات مطلوبی از لحاظ بیولوژیکی برای منطقه دارد.
باباپیری با اشاره به اینکه در کردستان پنج حوزه آبخیز وجود دارد افزود: کردستان تنها استانی است که آب از آن خارج می‌شود اما هیچ آبی به این استان وارد نمی‌شود.
وی افزود: بزرگترین حوضه آبخیز در کردستان 'سفیدرود' است که در شرق استان و 50 درصد آب را در برگرفته و کوچک‌ترین حوضه آبخیز نیز در کامیاران است که 2 درصد آب استان را در بر می‌گیرد و آب آن به خلیج فارس و دریای عمان ختم می‌شود.
وی در مورد هدف از بازدید از پروژه پخش سیلاب گفت: با توجه به بارندگی های اخیر که منجر به سیل و سیلاب در استان های همجوار شد این منطقه با توجه به شدت و دبی ناشی از سیلاب با پیش بینی هایی که شده بود تا حد زیادی از سیل و سیلاب و تخریب سازه ها در منطقه جلوگیری کرد.
باباپیری با تاکید به اینکه در این منطقه نه تنها مشکلی پیش نیامد بلکه باعث تقویت سفره های آب های زیرزمینی شد.
به گفته وی با توجه به پتانسیلی که در منطقه وجود دارد باید اعتباراتی جهت توسعه ، بازسازی و نگهداری و مراقبت از سازه با توجه به قدمت 10 تا 15 سال ساخت برای مستحکم کردن در مقابل حوادث در نظر گرفته شود.
باباپیری با اشاره به اینکه این منطقه به عنوان یکی از نقاط پایلوت شهرستان قروه در بحث مدیریت جامع حوزه های آبخیز مطرح است افزود: بر اساس سیاست های کلی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری با استفاده از توان و کمک قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه قراردادهای همکاری در این منطقه صورت می پذیرد.
وی اضافه کرد:این امر علاوه بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای مردم منطقه باعث توسعه پایدار و ثبات پایداری نیز می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قروه هم در گفت و گو با ایرنا گفت: اجرای پروژه سیستم پخش سیلاب روستای ظله جوب با هدف کنترل و مهار سیلاب و نفوذ آب حاصل از سیلاب در خاک حوزه آبخیز رودخانه میهم در مساحتی افزون بر 64 هزار و 900 هکتار احداث شده است.
امجد پرویزی افزود: این پروژه از سال 71 شروع و در سال 78 به اتمام رسید.
به گفته وی مساحت پروژه پنج هزار و 804 هکتار در 20 پلات و یک بند انحرافی است که توان ذخیره 225 هزار و 200 متر مکعب آب با ضریب نفوذپذیری 70 درصد دارد.
استان کردستان دارای حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی است که 373 هزار هکتار جنگل در منطقه غرب کردستان و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع از نوع مراتع دشتی و کوهستانی در مناطق شرق استان وجود دارد که معادل 61 درصد سطح استان است.
کردستان همچنین با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آب های کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
7345/1904
**خبرنگار:سارا صالحی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.