به گزارش خبرنگار ایرنا مناسبت های مذهبی و دینی همواره جایگاه بسیار والایی نزد کردستانی ها دارد و مردم این استان، تلاش می کنند این آیین ها و مناسبت ها را به بهترین شیوه برگزار کنند.
عشق و ارادت کُردها به بزرگان دینی به ویژه پیامبر عظیم الشان اسلام زبانزد خاص و عام بوده و برگزاری جشن های آیینی و مولودی خوانی ها در نقاط مختلف استان با حضور پیر و جوان و زن و کودک، بیانگر این مهم است.
یکی از این اعیاد که نزد کردستانی ها از ارزش خاصی برخوردار است، عید مبعث(معراج) پیامبر است.
مردم مسلمان استان کردستان در شب عید مبعث(معراج)، در شهرها و روستاهای مختلف استان با برگزاری آیین های جشن و شادی در قالب مولودی خوانی، قرائت معراج نامه، برگزاری محفل انس با قرآن و دف نوازی در تکایا، مساجد و حسینیه ها، این عید بزرگ را گرامی می دارند.
اغلب مردم مسلمان استان کردستان اهل تسنن و شافعی مذهب هستند و شب بیست و هفتم رجب را به عنوان عید معراج جشن می گیرند و در مساجد و تکایای شهرها و روستاهای استان نیز به صورت خود جوش آیین های مختلفی برگزار می شود.
چراغانی خیابان ها، برپایی ایستگاه های صلواتی، اطعام نیازمندان، پخش نُقل و شیرینی و جشن پیوند زوج های جوان از مهمترین برنامه هایی است که همزمان با سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص) در نقاط مختلف استان کردستان برگزار می شود.
نوای روحانی دف نیز در سالروز مبعث پیامبر رحمت و مهربانی (ص) در کوچه و برزن کردستان شنیده می شود و مردم مسلمان این استان به یُمن شکرانه بعثت آخرین فرستاده پروردگار به شادی و سرور می پردازند.
کسبه و بازاریان مناطق مختلف استان نیز با چراغانی کردن و برافراشتن پرچم های رنگی مزین با نام مبارک آن حضرت، بخشی از عشق، ارادت و دلبستگی خود را به پیام آور رستگاری و حقیقت، ابراز می دارند.
همچنین به همین مناسبت در تعدادی از اماکن فرهنگی و منازل شخصی آیین هایی چون قرائت قرآن، مولودی خوانی و مداحی با حضور عاشقان رسول الله(ص) برگزار می شود.
در نقاط مختلف استان، برنامه های مشابهی در شهرستان های بانه، سقز، مریوان، دیواندره، بیجار، کامیاران و قروه نیز برگزار می شود.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی /** انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.