به گزارش ایرنا، 31 شهرستان در سطح کشور در نتیجه دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به مناطق کمتر توسعه یافته به عنوان پایلوت ویژه اقتصاد مقاومتی انتخاب شده اند و برگزیدن دیواندره به عنوان پایلوت کردستان می تواند فرصتی ویژه برای استفاده از پتانسیل های کم نظیر سرمایه گذاری و پویایی قابلیت های این شهرستان باشد.
قدرت مردمی از بازوهای اقتصاد مقاومتی بشمار می رود که در این راستا روز دوشنبه جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی شهرستان دیواندره امروز با حضور برخی از مدیران کل استان و معاونان استاندار برگزار و در آن براجرای آموزش های مهارتی و کارآفرینی تاکید شد.
معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان در این آیین خواستار تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال 1396 با نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال شد.
حسین فیروزی ابا اشاره به اینکه نوپذیری و نوگرایی به عنوان یکی از خصوصیات بارز مردم دیواندره است افزود: با شروع برنامه ریزی و توسعه اقتصادی در شهرستان و تدوین و برنامه ریزی مناسب می توان به تحقق شعار امسال، افزایش اشتغال و تولید نزدیک شد.
به گفته وی، با توجه به پتانسیل ها و ویژگی های مناسب این شهرستان باید اولویت های اصلی را در نظر گرفت و با توجه به توان ویژگی های مختلف این شهرستان را تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با توجه الگو بودن آن یاری کرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان نیز در این آیین گفت: اگر مولفه های اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال را سه ضلع یک مثلث در نظر بگیرم آموزش قاعده این مثلث بوده و که به توسعه اشتغال و بهروری در تولید بخصوص آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی اشاره دارد.
سید جمیل احمدی با اشاره به اینکه آموزش فنی و حرفه ای دیواندره با توجه به رسالت خود در تحقق اقتصاد مقاومتی سال گذشته 266 هزار و 753 نفر-ساعت آموزش به هنرجویان ارایه کرده است افزود: در سال 95 تعهد این مرکز در دیواندره 231 هزار نفر- ساعت بوده اما با توجه به قرار قرگفتن دیواندره به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی این آموزش ها افزایش یافته است.
به گفته وی، مرکز آموزش فنی و حرفه ای دیواندره در سال گذشته آموزش مهارتی در روستاها را از دیگر اهداف خود قرار داده و در این راستا به هنرجویان این اقشار 67 هزار نفر - ساعت آموزش مهارتی ارایه کرده است.
وی ادامه داد: اما با توجه به جمعیت فعال روستایی نیاز به فعالیت بیشتر در این بخش است و با توجه به منابع محدود در اختیار لازم است راهکار مناسبی برای آموزش بیشتر در این بخش با کمک منابع دهیاری ها ارایه شود.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان کردستان با دعوت از فعالان بخش خصوصی برای صدور مجوز و تاسیس آموزشگاه های آزاد برای شهرستان افزود: با توجه به آمار دانش آموختگان دانشگاهی، ورود بخش خصوصی به آموزش راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار در سطح شهرستان است.
احمدی گفت: با تشکیل شواری مهارت و فناوری شهرستان و بهرگیری از ظرفیت ها و پتانسیل سایر دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) ، میراث فرهنگی ، صنادیع دستی و گردشگری ، دهیاری ها و بسیج می توان دوره های مورد نیاز روستایان را با توجه به نیاز سنجی انجام شده اجرا کرد.
فرماندار دیواندره نیز در این آیین گفت: این شهرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در استان کردستان انتخاب شده که باید برای ایجاد اشتغال و تولید از تمام ظرفیت‌های شهرستان به طور مطلوب استفاده کرد.
به گفته جعفر توان، دامداری، کشاورزی، صنعت و گردشگری از جمله ظرفیت های این شهرستان برای توسعه پایدار است.
شهرستان دیواندره با مساحتی معادل سه هزار و 736 کیلومتر مربع حدود 12.82 درصد از وسعت کردستان را شامل می شود و با برخورداری از منابع غنی شرایط جغرافیایی مناسب و مستعدی رابرای توسعه اقتصادی در بخش های کشاورزی، دامپروری،صنعت و خدمات دارا است.
شیر، معادن زیرزمینی و دام و طیور سه محصول و کالای مهم در این منطقه علاوه بر کالای استراتژیک گندم است که طبق برآوردها بیش از 10 هزار خانواده این شهرستان از این محل امرار معاش می کنند.
علاوه بر ظرفیت های کشاورزی و دام، وجود کانی های فلزی و غیرفلزی مثل سنگ آهک، آهن، پلی متان، گچ و انواع سنگهای تزئینی بر ظرفیت ها و پتانسیل های توسعه ای این شهرستان افزوده است.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.