رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: زنجیره انتقال خون، توزیع و تجویز آن امری حساس و نیازمند داشتن تخصص و آگاهی است.

به گزارش ایلنا، سیامک واحدی با بیان اینکه نجات جان یک نفر به مانند جان همه همنوعان است گفت: قطعا انتقال خون و دانشگاه علوم پزشکی با تعامل همیشگی و هم افزایی مطلوب زمینه ساز تحولات چشمگیری در  وضعیت انتقال خون استان و کشور خواهند بود.

وی افزود: زنجیره انتقال خون، توزیع و تجویز آن امری حساس و نیازمند داشتن تخصص و آگاهی است لذا دانشگاه در نظر دارد تمامی دانشجویان هر رشته و کارکنان بخش های آموزشی و درمانی را ملزم به گذراندن دوره های آموزشی و دریافت مجوز از سازمان انتقال خون کند.

وی اظهار داشت: نیاز است تفاهمنامه ای مشترک فی ما بین دانشگاه و اداره کل انتقال خون استان جهت آموزش دانشجویان و بازآموزی کارکنان بر اساس برنامه ای زمانبندی شده  تنظیم شود و هرچه زودتر به مرحله اجرا در آید.

واحدی تصریح کرد: طرح اهدای خون اتولوگ که در آن خون بیمارانی که در آستانه جراحی الکتیو و غیر اورژانسی هستند برای خودشان استفاده می شود نیز در دستور کار مشترک انتقال خون و مراکز درمانی قرار خواهد گرفت . 

وی همچنین از انتقال خون استان خواست مشارکت بیشتری در برگزاری کمیته های بیمارستانی و ستادی داشته باشند تا چالش های حوزه انتقال خون در کمترین زمان ممکن تحلیل و رفع شود.

در ادامه مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه اهداکنندگان خون سالم ترین اقشار جامعه محسوب می شوند، گفت: اهداکنندگان خون از فرهنگ خود مراقبتی آگاهند و  رفتار های پر خطری نظیر اعتیاد، روابط جنسی خارج از خانواده و خالکوبی را انجام نمی دهند.

محمد سعید کریمیان با اشاره به شعار سفیران سلامت و نهادهای اجتماعی ادامه داد : در تمام دنیا افرادی که اهداکننده مستمر خون هستند، مشارکت مدنی بالایی دارند، آنها قانون‌پذیرند و کمتر مرتکب تخلفاتی مانند راهنمایی و رانندگی و نقض قانون و حقوق شهروندی می‌شوند.

وی عنوان کرد : پژوهش ها نشان داده اهداکنندگان مستمر خون نسبت به دیگران نظافت و زیباسازی محل زندگی خود  را بیشتر رعایت می‌کنند و مشارکت بیشتری در فعالیت های محیط زیستی و یا  انسان دوستانه دارند.

کریمیان با بیان اینکه کردستان همواره جز سه استان برتر از حیث آمار اهداکنندگان خون مستمر بوده است خاطرنشان ساخت :بحث اهداکنندگان مستمر پتانسیل بسیار خوبی است که سازمان انتقال خون می‌تواند در اختیار نهادها و ارگان‌های ذی‌صلاح قرار دهد تا بتوان از آن برای فرهنگ خودمراقبتی در جامعه استفاده کرد.

مدیرکل انتقال خون استان در بخش دیگری از سخنانش در جمع مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان به چالش های انتقال خون اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل وسعت تشکیلات بیمارستانی در مقایسه با سازمان منسجم انتقال خون؛ ارائه خدمات مبتنی بر دانش روزآمد انتقال خون و تجهیزات نوین، آنگونه که باید در مراکز درمانی توسعه نیافته است . 

وی به نتایج بازرسی های به عمل آمده از مراکز درمانی استان نیز اشاره کرد و اذغان داشت : لزوم برگزاری دوره های آموزشی بیشتر برای تمامی پرسنل بخش درمان که هریک به نحوی با  انتقال خون سر و کار دارند یک ضرورت است.

وی از ریاست داشنگاه علوم پزشکی خواست که با جدیت هرچه تمامتر بستر های آموزشی را برای ارتقای سطح دانش کارکنان مراکز درمانی فراهم سازد و انتقال خون را همراهی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.