پیمان خلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طبق روال قبل به وسیله تعرفه های کاغذی و با اثر انگشت انجام می پذیرد افزود: در روش تمام رایانه ای بررسی مدارک شناسایی رای دهندگان توسط دستگاه احراز هویت و با استعلام از وزارت کشور به صورت آنلاین و در کسری از ثانیه انجام می شود.
به گفته وی، از تاریخ 10 تا 29 اردیبهشت نیز در هر کدام از شهرهای سنندج و سقز سه صندوق به منظور آموزش، تمرین و برگزاری آزمایشی انتخابات الکترونیکی در خدمت شهروندان است که در این تمرین اسامی مفاخر شهر به عنوان کاندیداهای فرضی در نظر گرفته شده است.
مدیر دفتر فناوری و شبکه دولت استانداری کردستان ادامه داد: برای آگاه سازی بیشتر شهروندان با این نحوه برگزاری انتخابات، تیزرهایی برای بخش در شبکه های استانی و سراسری صدا و سیما توسط وزارت کشور تهیه شده و بنرهایی نیز در شهرها نصب می شود.
خلیلی گفت: پس از تائید مدارک، یک کارت الکترونیک به جای تعرفه کاغذی برای رای دهنده صادر می گردد که در صندوق الکترونیکی قرار گرفته و انتخاب کاندیداهای مورد نظر با وارد کردن کد کاندیدا و نمایش عکس برروی رایانه جهت اطمینان فرد برای او فراهم می گردد و پس از تکمیل لیست و تائید نهایی از سوی رای دهنده، برگه به صورت خودکار به صندوق ریخته می شود.
وی افزود: این روش پس از بررسی تجربه 20 کشور، در ایران مورد استفاده قرار گرفته و تمامی دستگاه های احراز هویت و ثبت آرا، توسط فناوران داخلی طراحی و ساخته شده است.
وی گفت: تمام اعضای شعب اخذ رای 2 شهر سنندج و سقز تحت آموزش استفاده از دستگاه های احراز هویت و ثبت اسامی کاندیداها قرار می گیرند تا بتوانند پاسخگوی پرسش های رای دهندگان باشند.
رای گیری الکترونیکی یا یارانه ای (electronic voting یا e-voting) شامل ابزارهای الکترونیکی است که هم برای اخذ رأی وهم شمارش آرا به کار می‌روند.
فناوری رای گیری الکترونیک می‌تواند شمارش آرای ماخوذه را تسریع بخشد و قابلیت دسترسی رای دهندگان معلول، به انتخابات را بهینه کند.
هشت هزار و 970 نفر برای انتخابات شورای شهر و روستا در کردستان ثبت نام کرده بودند که 89 درصد داوطلبین شهری و 99 درصد داوطلبین روستایی از سوی هیات نظارت و هیات اجرایی تایید صلاحیت شدند.
از میان داوطلبین سه نفر دارای مدرک PHD و پزشکی و 321 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، 946 نفر کارشناسی، 135 نفر کاردانی و 242 نفر نیز دارای مدرک دیپلم هستند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت سال جاری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور کشور برگزار می شود.
3034/
** خبرنگار: حسن حسین زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.