به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد منصوری روز شامگاه شنبه همزمان با دومین روز از هفته سلامتی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران این شهرستان افزود: بیش از 30 هزار نفر به دلایل مختلف بستری شدن و بیش از هفت هزار جراحی در بیمارستان صلاح الدین ایوبی صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: در بخش زنان و زایمان یک هزار و 300 مورد سزارین و 2 هزار و 400 مورد زایمان طبیعی انجام شده که برای همه نوزادان تازه متولد شده آزمایش هیپوتیروئیدی و کتونوری انجام شده است.
منصوری با اشاره به افزایش تخت های بیمارستانی در بانه گفت: در سال گذشته تخت های بیمارستان از 96 تخت به 152 تخت افزایش یافت که این مهم سبب جذب اعتبارات بیشتر، ارائه خدمات بیشتر و جذب نیروی انسانی برای بیمارستان می شود.
به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان بانه در سال 95 بیش از 36 هزار تماس با فوریت های پزشکی انجام شده که 2هزار و 10 مورد به بیمارستان انتقال داده شد.
وی طرح تحول نظام سلامت را یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت ارائه خدمات به روز به حاشیه نشینان شهر محلات کم برخورداراست که در این راستا 10 پایگاه جدید بهداشتی در حاشیه شهر برای ارائه خدمات به حاشیه نشینان ایجاد شد.
وی گفت: یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت شناسایی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از 90 درصد مردم در سال 95 شهرستان است که تاکنون 143 هزار و 750 پرونده الکترونیک سلامت برای شهروندان بانه ای تشکیل شده است.
منصوری اضافه کرد: در این پایگاه های بهداشتی 54 نفر نیروی تحصیلکرده و هشت نفر نیروی شرکتی در مراکز بهداشتی حاشیه شهر مشغول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حاشیه نشینان و مناطق کمتر برخوردار هستند.
وی از نهم بهمن سال 95 به عنوان روز حماسه بهداشتی و درمانی شبکه بهداشت و درمان بانه یاد کرد و افزود: در روز نهم و دهم بهمن سال گذشته 15 مورد مادر باردار در روستاها با شرایط سخت به مراکز بهداشتی و درمانی شهر بانه انتقال داده شد که اداره راهداری و بخشداری ها در این زمینه همکاری بسیار خوبی کردند.
وی، برای 14هزار نفر افراد بالای 30 سال غربالگری، فشار خون، آزمایش قند خون و چربی خون به صورت رایگان انجام شده و برای یک هزار زوج جوان آزمایش های غربالگری به لحاظ بیماری ها واگیر، بیماری تالاسمی، اعتیاد و خدمات مشاوره به صورت رایگان ارائه شده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه اظهار کرد: بیش از 15 هزار مورد بازدید از مراکز ارائه خدمات عمومی انجام شده سه هزار و 200 مورد کارت تندرستی صادر شده و پنج هزار مورد نمونه برداری از آب چاه ها انجام شده است.
وی افزود: از مراکز عرضه مواد غذایی 200 مورد و خبازی ها 80 مورد نمونه گیری شده و 15 تن انواع مواد غذایی فاسد شده کشف و معدوم سازی شده است.
به گفته وی 40 مورد تخلف در زمینه های مختلف به دادگاه معرفی شده و 18 مورد که مواد غذایی غیر بهداشتی و فاسد عرضه می کردند، پلمپ شد
منصوری افزود: ایجاد مرکز دندان پزشکی یکی دیگر از خدمات مهم حوزه بهداشت ودرمان است که مردم بانه در گذشته با تعرفه دولتی از تین خدمات محروم بودند که سال گذشته یک مرکز دندانپزشکی تجمیعی درمرکز بهداشت شماره 2 با ارائه خدامات بهداشت و دندان افتتاح شد که خدمات دندان پزشکی را با تعرفه های دولتی ارائه می دهند.
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید مردم از خدمات بسیاری خوبی د رحوزه سلامت بهره مند شدند اظهار کرد: در سال گذشته عمل تعویض مفصل در بانه انجام شد که انجام این عمل در بانه نشان پیشرفت بسیار خوب در حوزه خدمات پزشکی است چرا که در بسیاری از شهرها این عمل ها انجام نمی شد.
منصوری به شعار سال سازمان جهانی بهداشت ' افسردگی بیا با هم صحبت کنیم' اشاره کرد و گفت: این شعار بر اساس وضعیت مطالعاتی سازمان جهانی بهداشت در کشورهای مختلف، مشکلات مردم در سال و راهکارهای ارائه شده در این زمینه انتخاب و تعریف می شود.
وی افزود: در گروه سنی 14 تا 64 سال بیش از 23 درصد افراد به نوعی از اختلالات روانی مبتلا هستند که به دلیل ترس از نگاه های اجتماعی و حمایت نامناسب خانواده ها بیماران از درمان مناسب محروم می شوند.
این مسئول گفت: بیش از 16 درصد زنان و 10 درصد مردان از جمعیت کل کشور به نوعی دچار افسردگی هستند که این مهم در بانه هم صدق می کند.
وی اظهار کرد: در ایران بیش از 6 میلیون نفر به افسردگی مبتلا هستند که یکی از سه علت اصلی مرگ و میر در سنن جوانی بیماری است که با توجه به وجود درصد بالا افسردگی در جامعه یکی از مهمترین بحث ها در سازمان بهداشت توجه به بهداشت روانی و سلامت روان است.
منصوری بابیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت خدمات روانپزشکی و روانشناسی در همه مراکز سلامت جامعه به صورت رایگان ارائه می شود افزود: یکی از اهداف این طرح دسترسی همه مردم به خدمات روان درمانی و روانپزشکی است.
شهرستان بانه با جمعیت 158 هزار نفر در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/ 3020
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
**گاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.