به گزارش خبرنگار ایرنا شفاف و مدون نبودن قوانین در حوزه فضای مجازی و گستردگی آن موجب شده است که تخلفات این حوزه رو به گسترش باشد.
انتخابات، رسانه و فضای مجازی موضوع نشستی تخصصی با حضور قاضی جرائم انتخاباتی، جانشین پلیس فتا، رئیس کانون وکلای استان کردستان و جمعی از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی شد که خبرگزاری کردپرس میزبان و بانی آن بود.
جانشین رئیس پلیس فتا در این نشست مشارکت اجتماعی را شیوه کار این ارگان دانست و گفت: تلاش می کنیم با افزایش آگاهی مردم، دستاوردهای مثبت فضای مجازی را افزایش دهیم و از آسیب های آن بکاهیم.
فیض الله منصوری با بیان اینکه رویکر پلیس فتا آگاه سازی و پشگیری است، افزود: در این راستا در سال گذشته 175 مورد کلاس آگاه سازی برای اقشار و گروه های مختلف جامعه در استان کردستان برگزار کردیم.
وی با اشاره فضای انتخاباتی موجود در شبکه های اجتماعی، اظهار کرد: پلیس فتا این فضا را رصد می کند و فعالیت های غیرمجاز، تخلفات و شکایات پیگیری می شود و با هماهنگی قضات برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه مسئول نشر اخبار مخرب مدیران گروه ها و کانال های تلگرامی هستند، ادامه داد: به نامزدها توصیه می شود مطابق قانون عمل کنند و هواداران این نامزدها نیز از توهین و هتک حرمت خودداری کنند.
منصوری گفت: پلیس فتا در کنار مردم قرار دارد و هدف ایجاد محدودیت نیست بلکه تلاش می کنیم مرزبان خوبی در فضای مجازی باشیم و امنیت را در آن برقرار کنیم.
جانشین رئیس پلیس فتا کردستان شماره تلفن 0872185915 و آدرس ایمیل kordestan_fata@police.ir را نیز برای اطلاع رسانی به این پلیس اعلام کرد.
قاضی جرائم انتخاباتی نیز دراین نشست با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات، گفت: انتخابات میزان مقبولیت افرادی است که مشروعیت آنها مورد تایید قرار گرفته است.
صادقی صدری افزود: حضور پرشور در انتخابات زمینه های اقتدار نظام را فراهم می کند و می تواند آینده کشور را بسازد.
وی اظهار کرد: پس از تشکیل ستاد امنیت انتخابات، شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات جرائم انتخاباتی نیز تشکیل شد و اکنون 4 پرونده به این شعبه رسیده است.
وی با بیان اینکه قانون مشخصی برای تخلفات انتخاباتی بویژه تبلیغات زودهنگام وجود ندارد ادامه داد: با توجه به قوانین موجود با برداشت مفهوم مخالف اینکه تبلیغات در زمان معینی انجام می شود به این معنی است که خلاف این زمان غیرقانونی محسوب می شود.
صادقی صدری افزود: جلسه توجیهی نیز برای کاندیداهای شورای اسلامی شهر تشکیل می شود و قوانین و مواردی که تخلف محسوب می شود بیان خواهد شد.
رئیس کانون وکلای استان کردستان نیز در این نشست گفت: آزادی بیان در فضای انتخاباتی ایران در حد اکمل خود مجاز است.
امید رشیدی افزود: رسانه ها و فضای مجازی در این فضا اجازه بیان و نقد اوضاع و احوال سیاسی کشور خود را دارند.
وی اظهار کرد: فراز و نشیب انتخاباتی مجالی است که مردم در عرصه سیاسی حضور پیدا کنند و آزادی بیان نمود یابد.
وی ادامه داد: مردم حق ابراز بیان دارند به استثنا اینکه افراد نباید فضای مجازی را وسیله برای نشر اکاذیب یا برهم زدن نظم عمومی کنند.
وی آزادی بیان را سوپاپ اطمینان و عنصر تضمین کننده اجرای قانون در کشور خواند و گفت: آزادی بیان موجب می شود مردم ناظر قوای سه گانه باشند.
وی افزود: افکار عمومی جامعه و آزادی بیان بزرگترین اهرم بازدارنده برای جلوگیری از فساد است.
وی اظهار کرد: فضای مجازی نیز باید به فضای توضیح خواستن از مدیران تبدیل شود و در چنین شرایطی می تواند باعث سالم سازی سیستم مدیریت در کل کشور شود.
مدیرمسئول سایت و کانال خبری کُردنیوز هم در این نشست با اشاره به اینکه فضای مجازی انحصار رسانه ای را شکست، گفت: باید با این فضا صبورانه برخورد کرد.
اسعد شبرنگ افزود: نباید اقدامات گذشته در مواجه با تکنولوژی و ارتباطات در مورد شبکه های مجازی نیز تکرار شود چرا که خود دست اندرکاران نیز به این نتیجه رسیده اند که رویه گذشته صحیح نبوده است.
وی اظهار کرد: بسیاری از فعالین در فضای مجازی با تخلفات و قوانین این حوزه آشنا نیستند که نیاز به اطلاع رسانی وجود دارد.
وی با بیان اینکه برخی مدیران فضای نقد را در جامعه بسته اند، ادامه داد: افزایش اکانت های جعلی در نزدیکی انتخابات، افزایش بداخلاقی و بی اخلاقی هایی که به همه آسیب می زند را ناشی از همین مدیران می دانم.
وی گفت: نباید اجازه داد کاندیداها تخریب شوند چرا که موجب می شود دوره های آینده شاهد حضور کاندیداهای ضعیف تر باشیم.
خبرنگار ایرنا نیز در این نشست با اشاره به اینکه گرایش به شبکه های مجازی که گفت و گوهای چندگانه و زنده در آن وجود دارد در کشور ما بیشتر است، گفت: سرعت گفت و گو و تعامل در این شبکه ها برخلاف شبکه هایی که ماندگارتر است و فرد زمان بیشتری برای نوشتن در اختیار دارد، بالاتر است.
امید بهمنی افزود: این سرعت بالا امکان تامل و تفکر را کم تر می کند و در نتیجه میزان اشتباه و حتی روی دادن تخلف را افزایش می دهد.
وی این گرایش ایرانیان را ناشی از علاقه بیشتر به فرهنگ شفاهی نسبت به فرهنگ کتبی دانست و اظهار کرد: حجم بالای اطلاعات امکان تفکیک سره از ناسره را دشوار می کند.
وی ادامه داد: میزان اطلاع رسانی و آگاه سازی از سوی بخش های مختلف، رسانه ها، ارگان های مسئول در حوزه فرهنگی و دستگاه های ناظر بسیار ناچیز بوده است.
وی این کمبود اطلاع رسانی را دلیلی بیان کرد که میزان تقصیر کنشگران در این فضا را کاهش می دهد و گفت: در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که میزان خطاها و آسیب ها در این فضاهای اجتماعی کاهش یابد.
6108/ 3020
** خبرنگار: امید بهمنی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.