به گزارش خبرنگار ایرنا محمد فلاحی شامگاه سه شنبه در جلسه شورای زکات شهرستان بانه که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، افزود: باید با فرهنگ سازی در جامعه و از طریق امامان جمعه و افراد شاخص در جامعه فرهنگ جمع آوری کات از طریق کمیته امداد امام خمینی در بانه نهادینه شود.
وی خاطر نشان کرد: زکات از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) به دست نیازمندان واقعی می رسد که برای نهادینه کردن جمع آوری زکات از طریق این نهاد نیاز به فرهنگ سازی و الگو سازی داریم.
فلاحی افزود: به نظر می رسد در زمینه فرهنگ سازی و نهادینه کردن پرداخت زکات به کمیته امداد، ضعیف عمل شده در صورتی که این فرهنگ به صورت گسترده در جامعه نهادینه شود می توان نیازمندان بیشتری را از طریق این نهاد حمایت کنیم و زمینه اشتغال زایی فراهم و اقدامات بیشتر و گسترده تر انجام دهیم.
وی به حضور متکدیان غیر بومی و خارجی اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ گداپروری در جامعه از بین برود و مردم از کمک کردن به متکدیان خوداری کنند.
فرماندار بانه به وجود یک باند بزرگ تکدیگری در استان کردستان و آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: این باند گسترده در همه شهرهای این 2 استان پراکنده شده که چندین بار جمع آوری شده اند اما بعد از مدتی متکدیان این باند در شهرها پراکنده می شوند.
وی اظهار کرد: باید امامان جماعت در این زمینه جامعه را آگاه کنند که مردم به این متکدیان کمک نکنند.
وی تاکید کرد: ضروری است نیازمندان را خودکفا و برای آنها شغل ایجاد کنیم و مردم باید در این زمینه همکاری کنند که یکی از راه های همکاری مردم پرداخت زکات به کمیته امداد امام خمینی(ره) است.
11 میلیارد ریال زکات در بانه جمع آوری شد
در ادامه این جلسه مسئول اجرای زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) بانه گفت: در سال گذشته 11 میلیارد و 892 میلیون ریال زکات در شهرستان بانه جمع آوری شده است.
صلاح الدین عزیزی افزود: دبیرخانه شورای زکات که در کمیته امداد مستقر است در سه بخش زکات مال، مال تجاره و زکات فدیه زکات جمع آوری می کند.
به گفته وی، حدود 2 میلیارد و 250 میلیون ریال زکات فقرا بوده که در زمینه تعمیر و احداث مسکن مددجویان کمیته امداد، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان بی بضاعت، درمان نیازمندان و مددجویان کمیته امداد، خدمات موردی و کمک معیشت نیازمندان کمیته امداد امام راحل هزینه شده است.
وی افزود: چهار میلیارد و 150 میلیون ریال مربوط به پروژه های عام المنفعه زکات بوده که در سال گذشته پنج پروژه اجرا شده و در روستاهای شهرستان هم طرح هایی اجرا شده است.
عزیزی اظهار کرد: زکات پروژه های عام المنفعه به حساب دبیر خانه شورای زکات واریز می شود و دبیرخانه شورای زکات معادل این مبلغ را با نظارت هیات امناء و معتمدین محل برای مسجد محل هزینه می شود.
وی اظهار کرد: در پایان هر سال مبلغی به عنوان تشویقی برای پروژه های عام المنفعه از اعتبارات کمیته امداد و درآمد های فرمانداری در نظر گرفته می شود که سال گذشته 400 میلیارد ریال مبلغ تشویقی در نظر گرفته شد. وی ادامه داد: 80 میلیارد ریال برای پروژه های عام المنفعه و 20 میلیارد ریال برای مسجد امام خمینی و برای مساجد هر کدام از روستاهای نیزه رود، سیچان، کانی بند و خواجه امیر 15 میلیارد ریال اختصاص داده شد.
معاون توسعه مشارکت های مردمی این نهاد افزود: برای تامین و احداث مسکن مددجویان هم معادل تشویقی در نظر گرفته شده و در سال گذشته پنج میلیارد و 491 میلیون ریال زکات فدیه جمع آوری شده است.
وی با بیان اینکه 130 نفر عامل افتخاری در شورای زکات شهرستان فعال هستند گفت: عاملین افتخاری بیشتر خادمین مساجد، امامان جماعت و هیات امناء مساجد هستند و 16 نفر به صورت مقطعی با کمیته امداد امام خمینی (ره) همکاری می کنند.
مسئول اجرای زکات کمیته امداد امام خمینی بانه اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در 100 روستای بانه در زمینه دریافت نزولات قربانی و زکات فدیه فعالیت می کند.
به گفته عزیزی، هرساله از طرف دبیرخانه شورای زکات استان توافقنامه ای ارسال می شود و طبق این توافقنامه عمل می کنیم که سال گذشته 125 میلیارد ریال در این بخش تحقق پیدا کرد و برای سال جاری با 20 درصد رشد 13 میلیارد و 558 میلیون ریال محقق شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه منطقه بانه کوهستانی است زکات غلات بسیار کم است که باید در زمینه زکات مال التجاره بیشتر فعالیت کنیم.
شهرستان بانه با جمعیت 158 هزار نفر در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**گاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.