هومن قصری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، با بیان اینکه ده هزار و 250 بیمار هموفیلی و اختلالات خونریزی دهنده در کشور شناسایی شده است اظهار داشت: در حال حاضر 124 بیمار هموفیلی در استان کردستان وجود دارد.

وی گفت: هموفیلی شایع‌ترین بیماری خونریزی دهنده شدید ارثی است که مبتلایان به آن دچار کمبود یکی از فاکتور‌های انعقادی شماره 5، 7، 8، 9، 10، 11 و 13 هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تصریح کرد:بیماران هموفیلی در صورتی که دچار هر نوع خونریزی شوند، خون آنها به سرعت منعقد نمی‌شود و برای توقف خونریزی تزریق فاکتور انعقادی که دچار کمبود آن هستندی ضروری است.

وی با بیان اینکه فاکتورهای انعقادی نوعی پروتئین هستند که در کبد انسان تولید می‌شوند، گفت: کمبود هر یک از فاکتورهای 13 گانه در هر فرد موجب اختلال در انعقاد خون وی می‌شود.

قصری با اشاره به دسته‌بندی بیماران از نظر سطح فاکتور خونی و نوع اختلال در کردستان، افزود: 71 بیمار شدید کمتر از یک درصد، 44 بیمار متوسط سطح فاکتور خونی 1 الی 5 درصد، 9 بیمار خفیف سطح فاکتور خونی بیش از 5 درصد،60 بیمار هموفیلی نوع A، 10 بیمار هموفیلیB ، 22 بیمار فون ویلبراند، 15 بیمار کمبود فاکتور خونی هفت و 17 بیمار مبتلا به سایر اختلالات خونریزی دهنده در استان شناسایی شده و تحت درمان هستند.

وی اظهار کرد: تمامی فاکتورهای خونی و فرآورده‌های انعقادی جهت این بیماران در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه بوده و به‌صورت رایگان به بیماران خدمات  ارائه دهند و دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان هم شرایطی فراهم ساخته که در شهر محل سکونت خود فرآورده‌های خونی مورد نظر را دریافت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: علاوه بر خدمات بیمه‌ای خدماتی همچون 20 جلسه فیزیوتراپی، یک‌بار  MRI، دندانپزشکی تا سقف 8 میلیون ریال، فرانشیز بستری تا سقف 2 میلیون ریال، یک‌بار سنجش تراکم استخوان و آزمایشات روتین در سال تعهد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه مزمن و مادام العمر بودن این بیماری که بصورت ارثی و ژنتیکی منتقل می‌شود، گفت: مبتلایان به هموفیلی جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند و اکثراً قشر جوان هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خاطر نشان کرد: بیماران هموفیلی از نظر اشتغال و مسکن مشکلات زیادی دارند و نیازمند یاری سازمان‌های حمایتی دولتی و مردم نهاد هستند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 620477
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.