به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهو حاجبی روز جمعه در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بانه به منظور بررسی مسائل و مشکلات این منطقه در محل منطقه ویژه اقتصادی بانه افزود: بخشی از اعتبارات با تعریف ردیف اعتباری ملی برای منطقه ویژه اقتصادی بانه به شکل شرکت های شهرک های صنعتی در سال 95 در نظر گرفته شده که این ردیف اعتبار ملی در سال های آینده ابلاغ می شود.
وی بابیان اینکه تا سال 95 ردیف اعتباری برای منطقه ویژه اقتصادی بانه تعریف نشده خاطر نشان کرد: در سال های آینده این اعتبارات به تناسب منطقه ردیف اعتبارات ملی به منطقه ویژه اقتصادی بانه اختصاص می یابد.
حاجبی بحث معارضین محلی را یکی از چالش های پیش روی اجرای منطقه ویژه اقتصادی دانست و افزود: در سال 93 پرونده ای در شعبه هفت دادگاه بانه مفتوح شده که اهالی روستای ولی آباد در شکایتی که از شرکت شهرک های صنعتی کردند رای برائت برای این شرکت صادر شده و یک رای نیز در اواسط سال 94 مبنی بر ادامه کار شرکت شهرک های صنعتی صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه رضایتمندی اهالی منطقه لازمه توسعه این منطقه است، اظهار کرد: در این راستا با اهالی منطقه توافق های اولیه صورت گرفته که برای ادامه این روند در بحث دستگاه های نظارتی مصوبه صادر شود.
وی با اشاره به اینکه مصوبه اجرای منطقه ویژه اقتصادی بانه اسفند ماه سال 89 بوده خاطر نشان کرد: مصوبه منطقه ویژه اقتصادی بانه در سال 90 پس از تایید مجلس به شرکت شهرک های صنعتی استان ابلاغ و این شرکت به عنوان مجری اجرای این مصوبه انتخاب می شود.
حاجبی ادامه داد: در سال 90 بحث مکان یابی زمین برای منطقه ویژه اقتصادی پیگیری می شود که در سال 93 مکان یابی زمین انجام شده و منطقه ویژه اقتصادی در 6 کیلومتری مرز سیرانبند و نزدیکی روستای ولی آباد با همکاری استاندار و مدیران استان برای اجرای منطقه ویژه اقتصادی انتخاب شد.
وی مساحت زمین منطقه ویژه اقتصادی بانه را 100 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی مقدمات لازم برای پیگیری صدور سند را انجام و پس از خارج کردن بخشی از زمین که جزء منابع طبیعی بوده 85 هکتار در قالب 10 سند تک برگ به نام شرکت شهرک های صنعتی استان صادر می شود.
وی اظهار کرد: بعد از صدور سند مراحل اجرایی منطقه ویژه اقتصادی بانه از طرف شرکت شهرک های صنعتی استان در سال 94 برای تخصیص بودجه و اجرای پروژه های زیرساختی پیگیری می شود.
به گفته مدیر کل شرکت شهرک های صنعتی استان، تاکنون 2 حلقه چاه عمیق برای تامین آب منطقه ویژه اقتصادی حفر شده که در ابتدا سه لیتر در ثانیه آب داشته که برای تاییدیه زیست محیطی و لزوم افزایش پنج لیتر در ثانیه با توجه به مساحت 85 هکتاری مکان 2 چاه دیگر حفر می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اضافه کرد: منبع بتنی 500 متر مکعبی با اعتبار حدود پنج میلیارد ریال از محل اعتبار استانی و شرکت شهرک های صنعتی ایجاد شده که هم اکنون به لحاظ تامین آب مشکلی وجود ندارد.
وی با اشاره به اهمیت تامین برق منطقه ویژه اقتصادی بانه به عنوان یکی دیگر از زیرساخت های مهم این منطقه اظهار کرد: برای تامین برق این منطقه در سال 95 قراردادی با شرکت برق استان منعقد شده که تاکنون 70 تیر اجرا شده و هفت هزار 500 میلیارد ریال برای تامین خط انتقال برق منطقه هزینه شده خط انتقال برق تا ورودی منطقه ویژه اقتصادی انتقال یافته است.
حاجبی افزود: تا پایان اردیبهشت برق در ورودی منطقه ویژه اقتصادی تامین می شود.
وی یکی از مهمترین مسائل منطقه ویژه اقتصادی بانه را ارزیابی زیست محیطی منطقه عنوان کرد و گفت: مسائل زیست محیطی به طور موازی همزمان با اجرای پروژه در منطقه ویژه اقتصادی پیگیری شده است.
حاجبی افزود: مصوبه منطقه ویژه اقتصادی بانه مصوبه صنایع بسته بندی و تبدیلی بوده و در اسفند 95 برای نخستین بار طرح منطقه ویژه اقتصادی در کمیته ماده 2 سازمان محیط زیست طرح موضوع شد.
به گفته این مسئول، برای تاییدیه زیست محیطی منطقه مشکلی وجود ندارد که تاییدیه آن در اویل اردیبهشت در استان صادر می شود و طراحی شبکه آب،طراحی شبکه گاز و تاییدیه تامین گاز از شرکت گاز استان برای تامین گاز اخذ شده است.
حاجبی تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی بانه قطعا اجرا می شود و ردیف ملی، مجوز ارزیابی زیست محیطی انجام شده است.
به گفته وی، بحث نیروگاه های 'سی اچ پی' یکی از برنامه های است که در ستاد وزارتخانه پیش بینی شده چراکه در آینده برای تامین برق نیاز به این نیروگاه ها خواهیم داشت که در این بخش پذیرای سرمایه گذاران هستیم.
این مسئول افزود: نیروگاه های کوچک در مقیاس سه، پنج و هفت مگاواتی برای تامین برق منطقه ویژه اقتصادی در آینده ضروری است.
شهرستان بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**گاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
IRNSANDAJ@
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.