به گزارش ایرنا، مشخصه اصلی اورامان (هورامان ) ساختار طبیعی آن شامل کوه های سر به فلک کشیده، جنگل و رودخانه است که چشم اندازهای شگرفی را دل طبیعت و کوه های رفیع به وجود آورده به طوری که همه ساله پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.
شهر شگفت انگیز هورامان تخت، شهری به قدمت تاریخ با فرهنگی بسیار غنی به عنوان مرکز هورامان در 65 کیلومتری جنوب غربی سروآباد از شهرستان های استان کردستان قرار گرفته که روایت است زمانی این شهر مرکز حکومت و پایتخت حکام محلی منطقه هورامان بوده و کلمه تخت آن به معنی پایتخت است.
تمامی شهر نه تنها به خاطر معماری پلکانی خانه های آن بسیار دیدنی بوده بلکه به خاطر شکل هرم گونه شهر است که قلعه باستانی نیز در راس آن قرار دارد.
شهر اورامان را با بافت تاریخی و قدیمی و آیین های پیرشالیار می شناسند که همه ساله در فصل های بهار و زمستان، برگزار می شود، اورامان قدمتی به درازای تاریخ دارد و براساس منابع مستند بیش از هزار و 300 سال قدمت این منطقه است.
پوشش گیاهی متفاوت، لباس کامل، متفاوت و بی نظیر کُردی، موسیقی فوق العاده و روح انگیز عرفانی، روحیه وصف ناپذیر مهمان نوازی، کوچ ییلاقی به مناطق مرتفع در جوار روستا به نام (هه وار) و بسیاری فرهنگ ها و آیین های خاص این منطقه که در هیچ کجای دنیا نمی توان آن را یافت از دیگر ویژگی های اورامان است.
از لحاظ فرهنگی، اورامان شامل مناطقی است که با لهجه های کردی هورامی صحبت می کنند و طبیعت کوهستانی، کوه های سربه فلک کشیده و دره های عمیق آن مردمانی مهمان نواز و سخت کوش را پرورده که نمود عینی آن در تمام شئونات زندگی مانند معماری پلکانی در ساخت منازل، کشاورزی پلکانی، تعهد و پایبندی به برگزاری رسومات قدیمی و فرهنگ منحصر بفرد آنها، نمایان شده است.
مراسم پیرشالیار از زمان های بسیار دور در این روستا برگزار شده است و مراسمی که با ریشه کهن، جشن عروسی پیرشالیار (شهریار) را یادآور می شود و این جشن از آیین های بسیار کهن مردم کردستان است، اگرچه این مراسم در طول زمان با تغییرات بسیار مواجه بوده، ولی ریشه های کهن اساطیری خود را به خوبی حفظ کرده است.
در مراسم پیر شالیار قربانی کردن گاو و گوسفند، دف نوازی و رقص عرفانی و پخش نذورات، مراسم تبرک تسبیح و کفش پیر و همچنین پخت نوعی نان و در نهایت با رفتن به زیارت مزار پیر به پایان می رسد.
مراسم کومسایی از دیگر مراسمات شهر هورامان تخت است که هر ساله در چهل و پنجمین روز بهار که مصادف است با 15 اردیبهشت این مراسم تحت عنوان مراسم 'کومسا ' در مزار پیر افسانه ای (پیر شالیار ) با حضور گسترده گردشگران و مردم و اهالی منطقه برگزار می گردد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: منطقه هورامان دارای بیش از 50 روستا با بافت و منظر تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که تاکنون سه بافت روستای ژیوار، پالنگان و شهر هورامان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
سید محسن علوی افزود: این منطقه با داشتن فرهنگ، آداب و رسوم و منحصر به فرد، تلفیقی از انسان و طبیعت، صنایع دستی، گویش منحصر به فرد، طبیعت بکر و داشتن یک بافت زنده و پویا محیطی جذاب برای گردشگران است.
به گفته وی، مناطق و روستاهای گردشگری همچون اورامان (هورامان) و پالنگان در واقع بهشت طبیعی کردستان هستند و معماری پلکانی، خانه هایی با نمای سنگی و ساخته شده در شیب تند و باغستان هایی در دل کوه از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه بوده که آن را به قلب گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.
اورامان تخت با بیش از چهار هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان سروآباد در 160 کیلومتری شهر سنندج مرکز استان کردستان و در منطقه اورامان واقع شده و شامل مناطقی از جنوب غربی استان کردستان است که قسمتی از شهرهای سنندج، کامیاران و بخش های زیادی از شهرستان سروآباد را در بر می گیرد.
اورامان (هورامان) منطقه ای روستایی بود که در سال 90 با همین نام به شهر تبدیل شده اما بافت آن همچنان مانند یک روستا باقی مانده است.
منطقه باستانی و کوهستانی اورامان (هورامان) از جمله زیست گاه های روستایی کردستان است که به علت روستاهای دارای معماری پلکانی در طبیعتی زیبا و فرهنگی خاص، آن را به منطقه هزار ماسوله مشهور کرده است.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر باستانی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/ 1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/ ** انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.