مسئول موزه سنندج روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آثار این موزه در چهار دوره شامل دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی و معاصر به نمایش گذاشته شده است که از آثار پیش از تاریخ می توان به اشیا و ابزار های سنگی با قدمت 20 هزار سال اشاره کرد.
صلاح الدین رحیمی با اشاره به اینکه این ابزارها از اولین نمونه های ابزار های دست ساخته بشری به شمار می رود که از منطقه سروآباد بدست آمده است افزود: اسکلت های مربوط به هزاره اول که در شهرک زاگرس سنندج به طور اتفاقی کشف شده و در بخش تاریخی این موزه به نمایش گذاشته شده که بازدیدکنندگان می توانند از نزدیک یک قبرتاریخی همراه با اشیای تدفینی آن را تماشا کنند.
وی افزود: در موزه سنندج امسال نمایشگاه آثار منحصربفرد از فرهنگ و هنر مانای برپا است که با همکاری موزه ملی ایران و پایگاه ملی کرفتو و زیویه برای علاقه مندان در ایام تعطیلات نوروز دائر شده که گردشگران می توانند در کنار مشاهده آثار دیگر از میراث نیز بازدید داشته باشند.
رحیمی با اشاره به وجود یکی از بزرگترین، پرکارترین و زیباترین اروسی های دنیا در موزه سنندج گفت: تلاش کارکنان میراث فرهنگی و همکاران خدمات سفر استان سعی در ارایه خدمات بهتر به مسافران هستند تا آنان خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنند.
موزه سنندج در مرکز شهر گردشگر پذیر سنندج و در خیابان امام خمینی (ره) کوی حبیبی این شهر واقع شده، و در مجاورت آن بناهای همچون خانه کرد، مسجد جامع و خانه مجتهدی قرار دارد.
ساختمان موزه در اصل بخش بیرونی عمارت ملالطف الله شیخ السلام بوده، که این عمارت از عمارت های باشکوه واعیانی شهر سنندج بوده و زمان ساخت بنا به دوره ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد و از سال 1354به طور رسمی به عنوان موزه سنندج شروع به کار کرده است.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مور از این تعداد شامل 763 اثر، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده / ** انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.