پیمان باباپیری روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان کردستان افزود: برای اجرای این طرح 2 هزار و 200 هکتاری، بیش از 20 میلیارد ریال از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به کردستان هزینه شده است.
وی اضافه کرد: از سال 1352 که روند جنگلکاری در استان شروع شده بود تاکنون 2 هزار و 100 هکتار جنگلکاری در استان انجام گرفته و طرح های سال جاری منابع طبیعی کردستان در حوزه جنگلکاری از این مقدار بیشتر است.
به گفته وی با توجه به مشارکت خوب بهره برداران محلی در اجرای این طرح هزینه های طرح کاهش پیدا کرد و سطح جنگلکاری اضافه شده است.
باباپیری گفت: بخش بزرگی از این طرح به مساحت 800 هکتار در روستای 'تودارملا' سنندج بوده و مابقی در شهرستان های جنگلی استان از جمله بانه، مریوان، سروآباد، سقز و کامیاران اجرا شده است.
وی اظهار کرد: در این طرح از گونه های 2 منظوره شامل سماق، به جنگلی، زرشک و بادام تلخ استفاده شده که هم مثمر هستند و هم می توانند برای منابع آب و خاک مفید باشند.
وی افزود: برای تهیه نهال های مورد استفاده در این طرح ها علاوه بر خرید نهال از نهالستان های استان، از نهالستان هایی در دیگر استان ها نیز خریداری شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: در قالب این طرح برای 125 خانوار این روستا اشتغال جدید ایجاد شده و مشارکت و همراهی آنها در اجرای این طرح نمونه اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: بیش از 300 هکتار از اراضی کشاورزی که در حاشیه اجرای این طرح قرار دارد با موافقت کشاورزان به باغ های مثمر دیگر از جمله انگور و سیب اختصاص پیدا می کند.

**توزیع رایگان 150 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: در طول این هفته 150 هزار اصله نهال برای ترویج فرهنگ درختکاری در استان توزیع می شود.
باباپیری افزود: شهروندان می توانند برای دریافت نهال رایگان به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های مختلف استان مراجعه کنند.
وی اضافه کرد: هنگام تحویل نهال به شهروندان، مشخصات آنها یادداشت می شود و پس از کاشت نهال ها توسط شهروندان، محل و شرایط کاشت مورد بررسی قرار می گیرد.
باباپیری از شهروندان خواست برای تهیه نهال رایگان تنها به ادارات منابع طبیعی مراجعه کرده و از رفتن به نهالستان ها خودداری کنند.
وی اظهار کرد: شهروندان پس از کاشت نهال، آبیاری، مراقبت و نگهداری از نهال را مورد توجه داشته باشند و تنها به کاشت نهال اکتفا نکنند.

**منابع طبیعی به سامانه های نوین پایشی و تکنیکی مجهز می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: از سال 1380 با استفاده از سامانه های ماهواره ای، آتش سوزی ها در مناطق جنگلی رصد می شود اما به دلیل تحریم ها مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده بود.
وی اضافه کرد: از امسال این سامانه دوباره فعال شده و هر گونه آتش سوزی توسط این سامانه اطلاع رسانی می شود تا در اولین فرصت اقدامات پیشگیرانه برای ان انجام شود.
به گفته وی برای مقابله با آتش سوزی در مراتع نیز به زودی یگان حفاظت به یک وسیله ویژه به نام 'دمنده کوله ای' مجهز می شود که هر دستگاه می تواند به اندازه 100 نفر در موقع آتش سوزی موثر باشد.
باباپیری گفت: با همکاری واحد صنایع تولیدات کشاورزی وسیله مخصوص برای کاشت بذر درختان و گیاهان تهیه شده که می تواند عمق کاشت بذر را روی آن تنظیم کرد.
وی اضافه کرد: این وسیله دارای مخزن بذر بوده و می تواند برای کاشت بذر گیاهان خوراکی و دارویی در مراتع و مناطق جنگلی بسیار مفید باشد.

در 100 هزار هکتار از اراضی کردستان رفع مداخلات انجام شده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: با همکاری جهادکشاورزی و بهره برداران 100هزار هکتار از اراضی استان رفع مداخلات انجام شده است.
وی اضافه کرد: در اجرای این طرح حریم اراضی ملی با زمین های زراعی کشاورزان و براساس میزان نسق و نقشه های هوایی انجام می شود.
وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح هر روستا به یک پلاک تقسیم می شود و پلاک های دارای مشکل در اولویت قرار دارند.
به گفته وی در قالب بخشنامه مداخلات اراضی کشت شده که مازاد بر نسق کشاورزان بوده به کشت گیاهان دارویی یا درختان جنگلی اختصاص پیدا می کند.
وی با اشاره به وجود شماره تلفن گویای 1504 منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخریب مراتع می توانند با تماس با شماره تلفن رایگان 1504 به ماموران این اداره اطلاع رسانی کنند.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان374 هزار هکتار است.
از پانزدهم تا بیست و یکم اسفند به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده:مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.