طالب حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون 234 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار در مقایسه با 436 میلیمتر سال گذشته 46 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: میزان بارش های امسال در مقایسه با 299 میلیمتر میانگین بلند مدت استان، در حدود 21 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه تنها تا 15 اردیبهشت امید به بارش باران در استان وجود دارد افزود: پیش بینی ها نشان می دهند که در این مدت باقی مانده نیز تنها سهم بارش های این فصل تامین شود.
وی اضافه کرد: این کاهش میزان بارش که از ابتدای پاییز به دلیل تاخیر در بارش های پاییزی روی داد همچنان تداوم خواهد داشت و امکان جبران بارندگی ها دور از انتظار است.
به گفته وی در اصطلاح محلی به چنین سال هایی 'سال سیاه' خشکسالی عنوان می شود و در مدت باقی مانده از فصل بارش ها سال زراعی نمی توان کمبود بارش ها را تامین کرد.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان گفت: با توجه به کاهش 46 درصد بارش ها امکان خشک شدن چشمه ها و رودخانه های فصلی استان در فصل تابستان وجود دارد.
به گفته وی در صورت تداوم این شرایط ، در تابستان سال آتی امکان پایین رفتن سطح آب سفره های زیر زمینی و خشک شدن منابع آب شرب برخی روستاهای استان وجود دارد.
مدیرکل هواشناسی استان کردستان گفت: مهمترین راه مقابله با این خشکسالی صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعتی بوده و این صرفه جویی ها باید با فرهنگ سازی درست از ابتدای سال انجام شود.

**مریوان رکوردار بارش در کردستان است
مدیرکل هواشناسی استان کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با ثبت 506 میلیمتر بارندگی در مریوان این شهرستان رکوردار بیشترین بارش ها بوده و بانه و سقز به ترتیب با 366 و 253 میلیمتر در جایگاهای دوم و سوم قرار دارند.
حیدری افزود: در همین مدت کمترین میزان بارش استان در قروه با 116 میلیمتر ثبت شده و سنندج و دهگلان نیز به ترتیب با 127 و 134 میلیمتر بارندگی کم باران ترین شهرهای استان بودند.
وی اضافه کرد: میزان بارش ها در مریوان در مقایسه با سال گذشته 43 درصد کاهش پیدا کرده و کاهش بارندگی ها در قروه نیز 50 درصد بوده است.
به گفته حیدری سال گذشته تا اسفند ماه 809 میلیمتر بارندگی در مریوان ثبت شده بود و میزان بارش ها در قروه 237 میلیمتر بود.
وی اظهار کرد: کاهش بارندگی ها در مریوان و قروه به عنوان پربارش ترین و کم بارش ترین شهر استان نیز در مقایسه با میانگین بلند مدت به ترتیب 12 و 34 درصد کاهش پیدا کرده است.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلیمتر بوده که این مقدار 2 برابر میانگین کشور است.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.