به گزارش خبرنگار ایرنا، سلیم کریمی روز شنبه در همایش نقش دانشجویان دانشگاه های استان در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سنندج، افزود: مواد مخدر یکی از آسیب های بزرگ جهان محسوب می شود و هجمه اعتیاد در کشور ما به سرعت در حال رشد است.
وی ادامه داد: در همین راستا مبارزه با این آسیب اجتماعی نیازمند بهره گیری اقشار مختلف جامعه است.
وی با بیان اینکه گرایش به مواد مخدر به سمت و سوی روانگردان ها و قرص های محرک به سرعت تغییر یافته است گفت: ترامادول ها و قرص هایی که به اسم ضریب هوشی برای دانشجویان تبلیغ می شود تهدید جدی برای قشر دانشجو محسوب می شود.
وی اساتید و دانشجویان را مهم ترین گروه های مرجع و تاثیرگذار جامعه عنوان کرد و گفت: دانشجویان قشر روشنگر، محقق و تاثیرگذار جامعه هستند و نقش و جایگاه ارزشمندی در جامعه دارند در همین راستا می توانند نقش تعیین کننده ای در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر داشته باشند.
وی از روند روبه افزایش اعتیاد در میان دانشجویان و دانش آموزان ابراز نگرانی کرد و گفت: اعتیاد آسیب جدی برای تحصیلکردگان و قهرمانان ورزشی است در همین راستا بمنظور پیشگیری از اعتیاد در جامعه باید توجه ویژه ای به قشر دانش آموز و دانشجو شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان دلیل اعتیاد دانشجویان را دوری از خانواده و نبود کنترل و نظارت بر آنها عنوان کرد.
کریمی با اشاره به اینکه نهاد خانواده، گروه همسالان، گروه محله و گروه های ثانویه نقش مهمی در اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد دارند اظهار کرد: هر کسی به سهم خود در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت کند کار بزرگی کرده است.
وی به وجود 20 هزار معتاد در استان کردستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون تعداد 20 هزار خانواده درگیر این آسیب اجتماعی هستند.
وی فرهنگسازی آموزش را مهم ترین راهکار مبارزه با اعتیاد بیان کرد و ادامه داد: همه اقشار جامعه، تحصیلکردگان، دانشجویان و قهرمانان ورزشی باید در برابر تهدیدات اعتیاد آگاه و هوشیار باشند.
وی با اشاره به اینکه تنها 20 درصد اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با مواد مخدر بر عهده پلیس است گفت: 80 درصد کنترل و نظارت و پیشگیری از این آسیب اجتماعی مربوط به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است.
کریمی با اشاره به اینکه تقویت سازمان های مردم نهاد یکی از ارکان توسعه پایدار جامعه محسوب می شود، گفت: تقویت انجمن ها، کانون های دانشجویی و کانون های سلامت در دانشگاه در راستای پیشگیری از اعتیاد ضروری است.
سن اعتیاد در کشور 21 سال و این شاخص در استان کردستان 22 تا 23 سال است. شاخص اعتیاد زنان در کشور 10 درصد و این شاخص در استان کردستان بین چهار تا 6 درصد است.
میزان کشفیات استان کردستان در سال جاری نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش یافته است.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.